Skip to Content Contact Us

מה זה יהלום שחור והאם הוא אמיתי

צוות הבורסה לתכשיטים זמן קריאה: 5 דקות הבלוג שלנו, מידע מקצועי
לרובנו לא יוצא לראות יהלומים שחורים בחיי היומיום, אבל זו בהחלט חוויה ייחודית המשרה תחושה של יוקרה ואקסקלוסיביות. המוח לא תמיד תופס איך ייתכן שיהלום יקבל צבע כה אטום ויהיה חסר שקיפות לחלוטין, אבל זו עובדה.

 

יהלומים שחורים לא תמיד נחשבו ליוקרתיים ואיכותיים. בראשית המאה העשרים ניתן לקרוא התייחסויות אודותיהם כאל לא יותר מאמצעי לצורך חותם שעווה (Diamond: A Descriptive Treatise, 1928).

 

כיום, לאחר שעברו כברת דרך משמעותית בהחלט, הם מוכרים כיהלומים לכל עניין ודבר, וחלקם אף בין הנדירים והיקרים ביותר בעולם. אחד מהם הוא היהלום השחור בלאק אורלוב (Black Orloff), במשקל 67.5 קרט, הנקרא גם "העין של בראהמן". נכון לעכשיו היהלום השחור הגדול ביותר בעולם הוא קרלוף נואר (Karloff Noir), במשקל 88 קרט.

האם יהלום שחור הוא יהלום אמיתי?

יהלום שחור – או בשמו הנוסף "קרבונדו" (Carbonado) – הוא בעצם בן למשפחת היהלומים הצבעוניים (פנסי קולור). יהלומים שחורים יכולים להיווצר בטבע, וניתן אף לייצרם בצורה מלאכותית במעבדות (יהלום שחור סינתטי).

 

כמו כן ניתן לקחת יהלום שחור טבעי ולטפל בצבע שלו באמצעים מלאכותיים, כגון שיטת HPHT (למרות שדווקא בשיטה זו לא צובעים יהלומים בשחור, אלא בצבעים אחרים). למעשה, צבעו האמיתי של גוף היהלום השחור יכול לנוע מחסר צבע כמעט ועד חום או אפילו ירוק זית כהה מאוד.

 

יהלומים שחורים טבעיים, אלו הנקראים קרבונדו, שונים מיהלומים שקופים בכמה דרכים. בניגוד ליהלום לבן, מדובר בגביש לא טהור המכיל יהלום, גרפיט, פיריט, המאטיט ופחמן חסר צורה. הבדל נוסף הוא בעוצמת הברק – יהלום לבן מקרין ברק מנצנץ, בעוד שיהלום שחור (מעצם צבעו) סופג אור ואינו מחזיר אותו.

 

למרות זאת, יהלומים שחורים טבעיים הם הדומים ביותר ליהלומים לבנים טבעיים – שתי הצורות מגיעות עם תכלילים, אלא שביהלומים השחורים התכלילים פשוט "אוטמים" את השקיפות והופכים את היהלום לשחור לחלוטין.

 

מכיוון שכיום הם נחשבים יוקרתיים במיוחד, אם כי פחות יקרים במחיר לעומת יהלומים לבנים, השימוש העיקרי ליהלומים שחורים הוא בתעשיית התכשיטים. כדאי לציין שרוב היהלומים השחורים המשובצים בטבעות אירוסין ובתכשיטים אחרים, הם יהלומים שעברו טיפול או השבחה כלשהם. חלקם מתחיל את דרכו בצבעי אפור, ורק אחרי שעברו טיפולי השבחה הם מקבלים את צבעם השחור האטום. אופציה נוספת היא השבחת היהלום באמצעות קרינה, שיוצרת בו צבע ירוק כה עמוק וכהה עד שהוא נראה שחור.

Back top top