Skip to Content Contact Us

מה האצבע עליה אתם עונדים טבעת אומרת עליכם?

צוות הבורסה לתכשיטים זמן קריאה: 5 דקות הבלוג שלנו

האם יש משמעות לכך שאתם בוחרים לענוד טבעת על אצבע מסויימת? האם יש אצבע מסויימת עליה נהוג לענוד טבעות נישואין וטבעות אירוסין ? האם כללי ענידת הטבעת שונים לגבי גברים ונשים? כל התשובות במאמר זה.

המשמעות של ענידת טבעות

לאצבע בה אתם בוחרות לענוד את הטבעת יש משמעות גדולה מאוד הן מבחינת מה שאתם בוחרים להציג לעולם והן מבחינת הרצון להתאים את עצמכם לאותה מסורת ואמונות הנהוגות זה מאות שנים.

נשים נוהגות לענוד טבעות נישואין ואירוסין ביד השמאלית, שכן האמונה היא שיד זאת מביאה לידי ביטוי את הצד הפנימי של האדם. נהוג לענוד את שאר הטבעות על יד ימין, היד האקטיבית והבולטת יותר. גברים נוהגים לענוד טבעות גדולות ומרשימות על האגודל, שכן הדבר מסמל כוח ויוקרתיות.

בוחרים לענוד טבעת על אצבע מסויימת? מה זה אומר עליכם?

  • זרת – ענידת טבעת על הזרת אינה בעלת משמעות דתית, חברתית או תרבותית ורוב הנשים אשר בוחרות לענוד טבעת על אצבע זאת, מעוניינות להבליט את המראה המיוחד של הטבעת. גברים  בוחרים לענוד טבעת גדולה ומרשימה על הזרת למטרה הצהרתית. בנוסף, ענידת טבעת על הזרת אינה מפריע לאצבע המורה. התכונות המיוחסות לטבעת על הזרת הן אינטלגנציה ויכולת שכנוע.
  • קמיצה האצבע עליה נהוג לענוד את טבעות האירוסין והנישואין וזאת משום אמונה רבת שנים שבאצבע זאת יש וריד המחבר בין הלב לאצבע. בישראל, נשים רבות בוחרות לענוד את טבעת הנישואין על קמיצת כף היד השמאלית ואת טבעת האירוסין על היד השנייה. בארצות הברית, אנשים נוהגים לענוד את טבעת האירוסין והנישואין על הקמיצה בכף היד השמאלית. במדינות רבות אחרות ברחבי העולם נהוג לענוד את שתי הטבעות על יד אחת. אסטרולוגית, אצבע זו מסמלת את הירח ומיוחסות  לה תכונות כמו למשל יצירתיות, יופי ורומנטיקה.
  • אמה – ניתן לענוד טבעת על האצבע האמצעית אך הרוב מעדיף שלא , שכן מדובר על האצבע הגדולה ביותר בכף היד אשר צמודה לאצבע המורה בה אנו משתמשים המון, ולכן ענידת טבעת על אצבע זאת יכולה להקשות על פעולות מסוימות. יש אפשרות לענוד טבעת על אצבע זאת, אך יש לקחת בחשבון שיתכן שהיא תיפול או תיהרס. אסטרולוגית, האמה מסמלת את שבתאי ומשום שהיא ממוקמת באמצע כף היד היא מסמלת איזון ואחריות.
  • אצבע (האינדקס) – בעבר הרחוק גברים בעלי סטטוס חברתי גבוה נהגו לענוד טבעת על אצבע זאת. ההרגל נשמר וכיום נהוג לענוד על אצבע זאת טבעות בעלות קבועות ובעלות משמעות. חשוב לקחת בחשבון שענידת טבעת על אצבע זו תהיה בולטת, שכן אנחנו משתמשים רבות באצבע זאת. אסטרולוגית, אצבע המורה מסמלת את יופיטר ותכונות של עוצמה, מנהיגות וסמכותיות.
  • אגודל – האמונה היא שענידת טבעת על האגודל מסמלת עושר וכוח. האגודל הוא מיקום אידיאלי גם עבור גברים שמעוניינים לענוד מספר טבעות על אותה כף יד וזאת משום שאצבע זאת מרוחקת משאר האצבעות. גברים נוהגים לענוד טבעת על האגודל; נשים פחות. האגודל אינה אצבע בה עונדים טבעות יקרות, אלא לרוב טבעות גדולות ומעט נועזות. במיתולוגיה הקלאסית מאמינים שאצבע זאת מצביעה על אופיו של האדם.

היכן נהוג לענוד טבעות אירוסין?

בישראל נהוג לענוד את טבעת האירוסין בקמיצה של כף היד השמאלית. רוב הנשים בישראל בוחרות לענוד את טבעת האירוסין שלהן לצד טבעת הנישואין, אך יש גם כאלו אשר מחליטות לענוד את טבעת האירוסין ביד ימין, שכן הן מעוניינות להעניק לטבעת הנישואין את הכבוד והמשקל הראויים לה ולכן הן אינן רואות לנכון לענוד את שתי הטבעות על אותה היד.

חשוב לדעת שמבחינת ההלכה היהודית אין חיוב הלכתי כלשהו, שכן מדובר על מתנה סמלית ולכן כל אישה יכולה לענוד את הטבעת שניתנה במתנה בכל יד ובכל אצבע בה היא בוחרת. דברים חשובים נוספים אותם יש לדעת אודות טבעות אירוסין הם שהמידות המקובלות לטבעות אירוסין הן 10-14 ושרוב האנשים בוחרים לקנות טבעות אירוסין במחיר של עד 5000 ₪ . מנהג ענידת טבעת אירוסין ביהדות הוא בן לפחות 700 שנה ובעולם כולו אלפי שנים.

היכן נהוג לענוד טבעות נישואין בישראל?

לפי המסורת היהודית נהוג להגיע לחופה ללא טבעות כלל. החתן מקדש את הכלה בטבעת אותה הוא עונד לאצבעה ומעניק לה את אותה טבעת במתנה. בישראל, נהוג לענוד את טבעת הנישואין על אצבע המורה של יד ימין ולאחר טקס הנישואין, נהוג להעביר את הטבעת לקמיצה ביד השמאלית. הכלה מושיטה לעבר החתן את האצבע המורה כסמל לבחירתה בו והסכמתה להיות לו לאישה.

טבעת הנישואין במדינות אחרות ברחבי העולם

בארצות הברית ומדינות אירופה ענידת טבעת נישואין היא מסורת הפונה בעיקר לנשים. כאן המסורת היא לענוד גם את טבעת האירוסין וגם את טבעת הנישואין על הקמיצה של יד שמאל. נוהג זה לקוח עוד מימי האימפריה הרומית בה הרומאים ענדו טבעות על יד שמאל מתוך האמונה שבאצבע זו מתחיל עורק האהבה ישירות ללב.

בהודו, נוהגים לענות טבעות אלו דווקא ביד הימנית. גם הנשים וגם הגברים עונדים בצורה זהה את הטבעות על יד ימין. בסין, החתן והכלה עונדים את הטבעות בידיים נגדיות זה לזו. הכלה עונדת את הטבעות ביד ימין, היד החזקה, שכן היא אחראית על כל תחומי הבית והמשפחה והיא בעלת ההשפעה במשפחה. הגבר יענוד את הטבעות על ידו השמאלי.

במדינות סקנדינביה, הנשים עונדות טבעות אירוסין, נישואין וטבעת אימהות, עם לידת הילד הראשון. בצ'ילה וקולומביה נוהגים לענוד את טבעת הנישואין על יד ימין וזאת בהמשך לנוהג של אבות אבותיהם הנוצרים האורתודוכסים , דבר זה תקף גם לגבי רוסיה,יוון, גרמניה, ספרד ופולין. הגברים המוסלמים עונדים טבעות מכל סוג מתכת (פרט לזהב), ללא חשיבות ליד או לאצבע עליה מונחת הטבעת.

לסיכום, כל מדינה והנוהג שלה לגבי ענידת טבעות נישואין ואירוסין ביד מסוימת ובאצבע מסוימת. מה לגבי הנוהג לענוד טבעות באצבעות השונות של כף היד? כאן האופי שלכם והנוחות שלכם הם הקווים המנחים לבחירת האצבע המתאימה לענידת הטבעת. כך או כך נכון להיום ניתן למצוא מבחר יפהפה של טבעות יהלומים וטבעות נוספות מסוגים נוספים. טבעות המאפשרות לכל אחד מאיתנו להצהיר ללא מילים. בהצלחה!

 

Back top top