Skip to Content Contact Us

מה ההבדל בין יהלום טבעי לסינתטי?

צוות הבורסה לתכשיטים זמן קריאה: 5 דקות הבלוג שלנו
האם מקורו של יהלום הוא באמת עניין חשוב? כיום הגענו לנקודה בה ניתן ליצור יהלומים בתנאי מעבדה, שכמעט לא ניתן להבחין בינם ובין יהלומים שנוצרו בטבע, במשך מיליוני שנים.
אומנם יהלומים סינתטיים מהווים רק רבע אחוז משוק היהלומים העולמי, ששוויו 80 מיליארד דולר, הדרישה הגדלה והולכת ליהלומים זולים יותר, ללא מחיר דמים (כפי שקרה וקורה במדינות רבות באפריקה), הביאה את שוק היהלומים להתפתח בכיוון הייצור המעבדתי.
אם אתם מתלבטים בשאלה האם לקנות טבעת עם יהלום מלאכותי ומה ההבדל בינו ליהלום טבעי – הנה כמה דברים שכדאי לדעת.

מה ההבדל בין יהלום לזרקון?

יהלום סינתטי איננו זירקון. כולם יודעים מהי זירקוניה קובית (Cubic Zirconia), אחת מחיקויי היהלומים המפורסמים ביותר בעולם. זירקוניה היא חיקוי שנראה כמו יהלום, אך חסרה את ההרכב הכימי של יהלום. אבני חן נוספות שמהוות חיקוי ליהלומים מסווגות כחיקוי, בעוד שאחרות – חיקויים בעלי ערך פחות יותר – הן לדוגמה מואסניט, קווארץ וזכוכית.
בניגוד לחיקויי יהלומים, אבני חן ויהלומים שגודלו במעבדה הם בעלי תכונות פיזיקליות וכימיות זהות לחלוטין לדבר האמיתי. גם יהלומים מלאכותיים עשויים משריג פחמן, אלא שבמקרה הזה גוש הפחמן מוצב בתנור רב עוצמה שמאפשר לו לגדול ולהפוך ליהלום תוך מספר ימים.

כמעט לא ניתן להבדיל בין יהלום מלאכותי לטבעי

גם מבט בוחן מקצועי כמעט שלא יכול להבדיל בין שני הסוגים (למרות שאכן יש הבדלים גמולוגיים בין השניים). אבני חן סינתטיות טומנות בחובן את אותן תכונות פיזיקליות וכימיות כאבני חן טבעיות שנכרו מהאדמה. יהלומים סינתטיים נקראים גם בשמות נוספים כגון יהלומי מעבדה, יהלומים מעשה ידי אדם ועוד.

יהלום מלאכותי זול יותר

למרות שמחיריהם של יהלומים משתנים בהתאם לפרמטרים כגון צורה, חיתוך (Cut), משקל (Carat), ניקיון (Clarity) וצבע (Color) – יהלומים מלאכותיים עולים בממוצע 20 עד 30 אחוזים פחות לעומת יהלומים טבעיים, כך לפי סטיבן לוקס – מנכ"ל חברת Gemesis Diamond Company – יצרנית של יהלומי מעבדה. לדוגמה: יהלום של 0.50 קראט יכול לעלות בין 500 דולר ל-2,500 דולר, בעוד שמחירו של יהלום 1 קראט ינוע בין 2,000 דולר ל-8,000 דולר. רבים בוחרים כיום לרכוש טבעות אירוסין או נישואין עם יהלומים מלאכותיים, בידיעה מלאה שהמחיר הנמוך יותר לא ישפיע כהוא-זה על היוקרה המנצנצת.

לא הכול ורוד (או צהוב, או כחול…)

אחד מהחסרונות העיקריים של יהלומים מלאכותיים, הוא נושא הגבלת הגודל שאליו ניתן להגיע במעבדה. ייתכן שזה עניין טכנולוגי בלבד, התלוי במכשור שנמצא ברשות היצרן. יצרניות מסוימות מוכרות יהלומים שקופים, חסרי צבע, בגדלים של חצי עד 1 וחצי קראט, אך דווקא היהלומים הצבעוניים שלהן מגיעים בגדלים גדולים יותר. חיסרון נוסף הוא עניין יותר פילוסופי – יהלום מלאכותי נוצר תוך כמה ימים, בעוד שיהלום טבעי נוצר במהלך מיליוני שנים. פחות רומנטי, לעניות דעתם של אנשים מסוימים.

ליצור יהלום ב-10 שבועות במקום מיליוני שנים

מי שבכל זאת לא מפריעים לו ההבדלים הללו בין יהלום טבעי למלאכותי, ישמח לדעת שאפשר לגדל יהלומים גם בבית בשיטת עשה זאת בעצמך.

אז איך מגדלים יהלומים?

1. מציבים גוש פחמן בתנור מיקרוגל חזק שמכיל מתאן או גז אחר הכולל פחמן.

2. גוש הפחמן מחומם בעוצמה גבוהה, עד שהוא הופך לכדור פלזמה לוהט וזוהר.

3. במצב זה, חלקיקי הפחמן עוברים תהליך של קריסטליזציה עד להפיכתם ליהלומים; תהליך שיכול להימשך עד 10 שבועות.

הטכנולוגיה הנוכחית התפתחה עד כדי כך, שכיום אפילו מומחים לאבני חן ויהלומים (גמולוגים) צריכים מכונה שתגיד להם האם מדובר באבני חן ממעבדה או אבני חן שחולצו בכרייה מהאדמה.
לצעירים של ימינו פחות אכפת האם היהלום הגיע מתחת לאדמה או מעליה, אומר חיים אבן זוהר, מנהל בכיר בחברת הייעוץ Tacy Ltd ברמת גן. בסקר שנערך על ידי חברת Gemdax, 45% מהצרכנים בגילאי 18 עד 35 באמריקה הצפונית אמרו שהם מעדיפים יהלומים טבעיים.
ב-2013 תעשיית יהלומי המעבדה יצרה יהלומים מלאכותיים במשקל כולל של 360,000 קראט בלבד, לעומת 146 מיליון קראט כשמדובר ביהלומים טבעיים, כך לפי חברת המחקר פרוסט וסאליבן. התחזית גורסת שב-2018 מספר זה יקפוץ ל-2 מיליון, וב-2026 לכדי 20 מיליון.
מחלקת המחקר של דה בירס הראתה שהצרכנים אינם משווים יהלומים סינתטיים לטבעיים. ערכו של יהלום קשור בקשר בלתי נמנע לנרטיב שטמון בו – החל מהדרך בה הוא נוצר המשך בההיסטוריה שלו וכלה בחשיבותו הרגשית; אלמנטים שיהלומי מעבדה בדרך כלל לא כוללים, כך לפי הצהרה של דה בירס. לא סתם ארגון התקינה הבינלאומי פסק שאבני חן מעשה ידי אדם ייקראו אך ורק Synthetic, Lab grown או Lab created – ולא אמיתיים, מתורבתים או מעובדים.
חברת IIA טכנולוגיות בסינגפור מתמחרת יהלום סינתטי של 3.04 קראט ב-23,000 דולר, לעומת אבן חן טבעית באותו גודל ומשקל שתעלה כ-40,000 דולר. "אנו יוצרים תעשייה חדשה", אומר וישאל מהטה, מנכ"ל החברה, שלא מוכן לחשוף כמה עולה בפועל ליצור יהלום במעבדה. "הצרכנים של ימינו מודעים לנושא ומעדיפים מבחר יהלומים ידידותיים לסביבה ולאדם, בעיקר בהקשר ליהלומי הדמים שנכרים באפריקה."

Back top top