Skip to Content Contact Us

איך יודעים אם יהלום אמיתי או מזויף?

צוות הבורסה לתכשיטים זמן קריאה: 5 דקות הבלוג שלנו, מידע מקצועי
מעמדו היוקרתי של היהלום מקיים תעשיית-זיופים ענפה המנסה לחקות את המחצב הנדיר, תוך השקעה ניכרת של זמן ומשאבים כלכליים, אך המלחמה בה רק מעלה את ערכו של זה האמיתי.
על מנת לבדוק האם היהלום הוא אמיתי או שמא מדובר באבן סינתטית, עומדים לרשותנו כמה מבחנים ובדיקות. מבחן השקילה הוא הפשוט והאלמנטרי ביותר, אך ניתן גם לבדוק זאת על ידי אומדן המוליכות החשמלית השונה. שיטת בדיקה נוספת היא שימוש בשייפן: יהלום ניתן לשייף אך ורק באמצעות יהלום אחר.

שיטות אלו מתאימות ליהלומנים בעיקר. כדי לעזור לצרכן החפץ לרכוש יהלום, הרי כמה שיטות ביתיות:

1. אם היהלום אינו משובץ בתכשיטים, ניתן לצייר נקודה שחורה על דף ו“לכסות“ אותה עם היהלום (כשהלוח כלפי מטה). בזכות הליטוש המיוחד בן 57 הפאות, לא תיראה הנקודה השחורה אם מדובר ביהלום.
2. יש לספור 57 פאות המעידות על יהלום אותנטי.
3. הזווית בין הפאות היא חדה ולא מעוגלת, וזאת משום קושיו של היהלום, שלא מאפשר עיגול של הזווית.
4. אם תנשפו אוויר חם על גבי יהלום אמיתי הוא לא יתכסה באדים; זאת משום שיהלום אמיתי הוא חומר בעל מוליכות חום גבוהה.
5. חממו את היהלום עם מצת למשך 30 שניות, ומייד לאחר מכן זרקו אותו למכל עם מים קרים מאוד. אם מדובר ביהלום אמיתי, כלום לא יקרה. אם מדובר בחיקוי העשוי קוורץ או זכוכית, הבדלי הטמפרטורות המשמעותיים ירסקו את היהלום מבפנים.

בדקתם, אבל עדיין מתלבטים אם בידיכם יהלום אמיתי?

ניתן להשתמש במכשיר לבדיקת יהלומים או לפנות למעריך יהלומים מקצועי לביצוע בדיקת האמיתות והאיכות. ככלל, רצוי לרכוש יהלומים ברשתות ובחנויות מקצועיות המתמחות בתחום, ומקפידות על דיווח אמין ומדויק של ניקיון, האבן, משקלה וצבעה.
גם מן ההיבט של המחיר, כדאי יותר לקנות תכשיטי יהלומים ברשתות גדולות שרוכשות את היהלומים ישירות מהבורסה ללא פערי תיווך, וזאת כדי להשיג את התמורה הטובה ביותר לכספכם.
המסע הפתלתל והארוך שעובר כל יהלום עד להופעתו במלוא הדרו כדי לענג ולהקסים את עינם של הצופים בו, מצדיקה את מעמדו כראוי לעמוד בראש סולם אבני החן. בכל יהלום מקופל סיפור מרתק הנפרש על פני היסטוריה שמלווה לא רק את קיומו של האדם, אלא גם של כדור הארץ והיקום עצמו.
למרות זאת, חשוב לזכור שכיום מייצרים יהלומים מלאכותיים בתנאי מעבדה שאינם נופלים באיכותם מיהלומים טבעיים. היהלומים הסינתטיים אינם נחשבים למזויפים, והם מהווים אחוז גדל והולך משוק היהלומים העולמי.
על מנת לדעת האם יהלום מסוים נוצר בצורה טבעית או מלאכותית, כבר לא מספיקה עין בוחנת – מקצועית ככל שתהיה. כיום דרושים מכשירים מתקדמים הבוחנים לעומק את היהלום, על מנת לוודא שהוא אכן טבעי.
עם זאת, רבים כיום מעדיפים דווקא את היהלומים המלאכותיים – הן בשל העובדה שמחיריהם נמוכים יותר בהשוואה ליהלומים הטבעיים, והן בשל העובדה שכמעט בלתי אפשרי להבחין בין 2 הסוגים. כך הפכו היהלומים לאפשרות ברת-השגה עבור יותר ויותר אנשים.

Back top top