Skip to Content Contact Us

מדריך לרכישת יהלומים: מה צריך לבדוק?

צוות הבורסה לתכשיטים זמן קריאה: 5 דקות הבלוג שלנו, מידע מקצועי

מה חשוב לדעת בקניית יהלומים או תכשיטי יהלומים?

רגע לפני שאתם קונים טבעת אירוסין לבחיר/ת לבכם, כדאי להתעכב כמה רגעים ולהבין מה הופך את היהלומים בטבעת לייחודיים כל כך.ישנם 4 פרמטרים אותם יש לבדוק בקניית יהלום, והם מכונים בקיצור The 4 C's:- ניקיון – Clarity

צבע – Color

חיתוך – Cut

משקל – Carat

ניקיון היהלום

היהלום הוא אבן הנוצרת בטבע ולפיכך נושאת בתוכה תכלילים רבים. ככל שהיהלום נקי יותר וחסר תכלילים הוא נדיר יותר, וכמובן יקר יותר. ניקיון היהלום נקבע בסולם מקובל ובינלאומי. את הפגמים קובע גמולוג, כאשר עוצמת המשקפת המקובלת הינה כפול 10. בדרך כלל נהוג שפגם שאינו מופיע בהגדלה זו אינו נחשב כפגם.
הפגמים ביהלום נחלקים לשניים: פגמים חיצוניים המופיעים מחוץ לאבן, וברוב המקרים ניתן להוציאם על-ידי צחצוח, ופגמים פנימיים הנמצאים בתוך האבן או שחודרים מהחוץ פנימה

סוגי פגמים חיצוניים:

נייף – שאריות לא מלוטשות של הקליפה החיצונית של אבן הגלם. נמצא בעיקר ברונדיסט.נטייה – משטחי ליטוש שלא נמצאים באופן סימטרי לאבן.

רונדיסט מחוספס – רונדיסט שאינו חלק.

סימני חום – כאשר היהלום מלוטש מהר החום יוצר סימנים קלים על הקליפה.

שריטה – על פני השטח.

סוגי פגמים פנימיים:

פיקה – נקודה בתוך גוף היהלום.נאט – גביש נוסף שצמח בתוך היהלום.גביש פנימי– מינרלים שונים שנמצאים בתוך היהלום.

גלץ – סדק ביהלום בקווי הביקוע.

שבר – סדק ביהלום שאינו בקווי הביקוע.

ענן – קבוצה של נקודות זעירות.

קידוח – חור מקליפת היהלום למרכזו שנקדח בעזרת קרן לייזר, לשם ניקוי נקודה שחורה.

כדי לקבוע את דרגת הניקיון של היהלום, משקללים יחד מספר פרמטרים:

1. מספר הפגמים2. גודל הפגמים3. מיקום הפגם (ככל שהוא במרכז, הדירוג יהיה נמוך יותר)

4. ברק הפגם (ככל שהוא יותר בולט, הדירוג יהיה נמוך יותר)

5. צבע הפגם (ככל שהוא יותר כהה, הדירוג יהיה נמוך יותר)

יש לשים לב כי גם אם הובטח בחנות כי היהלומים נקיים, חשוב לדעת את דרגת הניקיון המדויקת.

קבוצות לדירוג ניקיון של יהלום

יהלומים בדירוג FL (ללא פגמים חיצוניים או פנימיים – Flawless) ובדירוג IF (ללא פגמים פנימיים – Internally Flawless) – אלו הם היהלומים הנדירים והיפים ביותר. לא ניתן להבחין בפגמים גם בהגדלה של פי 40, מה שתורם למחירים בסדר גודל של עשרות ומאות אלפי דולר.יהלומים בדירוג VVS1 (תכליל פנימי זעיר מאוד – Very Very Slight Inclusions ) ובדירוג VVS2 (תכליל פנימי זעיר – Very Slight Inclusions) – יהלומים באיכות מעולה, עם פגמים זעירים שבקושי נראים גם בהגדלה של פי 10.

יהלומים בדירוג VS2 – VS1 (תכליל פנימי זעיר מאוד – Very Slight Inclusions) – יהלומים בעלי פגמים שאינם נראים ללא הגדלה, בעיקר עבור מי שאינם בעלי עין מקצועית בתחום. פחות יקרים לעומת יהלומי VVS1 או VVS2 בעשרות אחוזים.

יהלומים בדירוג SI2 – SI1 (תכליל פנימי הנראה בהגדלה פי 10 ולעתים גם ללא הגדלה – Slight Inclusions) – יהלומים בעלי ערך טוב.

יהלומים בדירוג I1=P1, I2=P2, I3=P3 – יהלומים עם פגם שאפשר לראות במבט בוחן גם בעין בלתי מזוינת או בהגדלה. נפוצים יותר משום שהם נושאים בחובם פגמים פנימיים.

 

צבעי היהלום

יהלום נקי ומושלם הוא חסר צבע, וככל שהאבן חסרת צבע כך היא איכותית יותר; אך יהלומים רבים מופיעים בטבע בצבעים שונים ומגוונים, החל מחום, שחור, אדום, ורוד, וכלה בצהוב ובכחול. צבעים ”רגילים“ מופיעים ביהלומים החל מלבן ועד לצבע צהוב או חום.יהלומים בצבעים מיוחדים – כגון אדום, ורוד או כחול – מכונים גם COLOR FANCY (או יהלומי פנסי קולור). יהלומים בצבעי כחול, אדום ירוק הם נדירים, ומחירם בדרך כלל גבוה יותר מצבעים רגילים. גם ביהלומים צבעוניים אלו ישנו דירוג, החל מ"חסר צבע".

תמחור היהלומים הצבעוניים מורכב משני אלמנטים עיקריים:

1. סוג צבע (ורוד, צהוב, כחול ועוד)

2. אינטנסיביות הצבע (מה מידת הדומיננטיות של הצבע ואופן פיזורו במרחב היהלום)

מחירו של יהלום שחונן בשילוב של צבע אינטנסיבי עם סוג צבע נדיר, הוא מרקיע שחקים. יהלומים צבעוניים שאנו מוצאים בחנויות אינם טבעיים, וצבעם הוא תוצר של צביעה מלאכותית באמצעות קרני אומגה. צביעה נוספת מתבצעת בשיטת HTHP (דהיינו High Temperature, High Pressure). שינוי זה יקר יותר ובר השגה בהזמנה מיוחדת בחנויות וברשתות שמתמחות ביהלומים.

 

דירוג צבעי היהלום

D – לבן ללא כל נימה של גוון. נדיר ביותר.E – לבן ללא נימה של גוון. נדיר.

F – לבן עם נימה קלה ביותר של גוון. רק גמולוג מנוסה יבחין בגוון. נדיר.

H-G – לבן עם נימה קלה של גוון.

J-I – לבן עם נימה קלה של צבע.

K – צבע קל מאוד.

L – צבע קל בינוני.

M – צבע קל.

N – צבע מתון.

 

חיתוך וליטוש היהלום

חיתוך הוא הפעולה המעגלת את היהלום הגולמי, והוא מתבצע באמצעות יהלום אחר בעל גודל דומה. תהליך החיתוך רגיש ביותר, משום שהוא קובע את מיקום פני לוח האבן בצורה סופית, וכן את קוטר היהלום.ליטוש האבן הינו הפעולה האחרונה ותפקידו להוציא מן האבן ברק ויופי מקסימליים. ככל שהליטוש מקצועי יותר, כך יהיו לאבן יותר ”חיים“ והיא תפיק ניצוצות ותזרוק אור למעלה ופחות לצדדים.

כשמדובר בליטוש יהלומים, פרופורציות נכונות הן חשובות. חשוב לדעת כי אבן שטוחה היא איכותית פחות מאבן גבוהה. כאמור, הליטוש בעל הפרופורציות הטובות ביותר הוא ליטוש בריליאנט, היוצר יהלום עגול בעל 57 פאות, אך לעתים ניתן למצוא גם ליטושים בצורות שונות (ליטוש פנטזי). ליטושים אלו נובעים מהרצון לנצל את חומר הגלם עד תום, במקרה שלא ניתן להסיר את הפגמים בליטוש, או אם יש דרישה לליטוש מיוחד.

משקל היהלום

מה זה קראט? ביטוי בו משתמשים כדי לבטא משקל של יהלום. קראט אחד מציין 200 מיליגרם מהמשקל האמיתי, שהוא 0.2 גרם. משקל של יהלומים קטנים יותר נקרא ”נקודות“, כאשר הם יהיו במשקל הקטן מערך של 1 קראט, כלומר בפורמט עשרוני (לדוגמה: יהלום 0.3 קראט יקרא 30 נקודות).ככל שיהלומים גדולים יותר, כך הם יקרים יותר. כלומר, יהלום במשקל קראט יקר בהרבה מיהלום בגודל חצי קראט. בנוסף, יהלום אחד במשקל קראט יקר בהרבה יותר ממאה יהלומים במשקל 0.01 קראט.

יש גדלים שבאים בזוגות (חצי קראט, קראט…) ומציאת זוג זהה לחלוטין היא משמעותית ומעלה את מחיר היהלומים. מלבד היותו ביטוי המסמל משקל של יהלומים, קראט הוא גם ביטוי לציון הטוהר של מתכת הזהב, והוא מתייחס בעצם לערכו של הזהב מתוך סך כל חומר המתכת, כאשר המקסימום הוא 24 קראט. 24 קראט מסמל מתכת המכילה 99.9% זהב, 18 קראט מסמל מתכת המכילה 75% זהב ו-14 קראט מסמל מתכת המכילה 58.5% זהב.

כאשר קונים תכשיט זהב כגון טבעת אירוסין או סוג אחר, יש לשים לב לקראט הזהב המסמל את איכות המתכת ואחוז הזהב בה. ככל שהקראט יותר גבוה, כך המתכת טהורה יותר ועל כן יקרה יותר.

חשוב! רצוי לרכוש יהלומים ברשתות ובחנויות מקצועיות המתמחות ומקפידות על דיווח אמין ומדויק של ניקיון, משקל וצבע האבן.

 

שיבוץ יהלומים

דבר חשוב נוסף אליו יש לשים לב הוא איכות השיבוץ של התכשיט. שיבוץ איכותי מבטיח שהיהלום ינצנץ ויזרוק יותר אור מתוך התכשיט, ולא פחות חשוב: שיבוץ איכותי הוא קריטי גם להבטיח שהיהלום לא ייפול מן התכשיטים.השיבוץ של היהלומים חשוב מאוד וקובע את החזות הסופית של התכשיט. קיימים מספר סוגים של שיבוצי יהלומים:

שיבוץ סוליטר – לאבן בודדת או מרכזית.

שיבוץ שיניים סוליטר – שיניים שאוחזות את האבן. בדרך כלל מדובר ב- 4 או 6 שיניים ויכול להיות גם פחות אם יש כוס תומכת או יותר. באבנים גדולות מדובר בדרך כלל ב- 6 שיניים.

שיבוץ כוס – מסגרת זהב שהיהלום משובץ בתוכה, בדומה לגביע שמכניסים אליו את האבן. היופי של הכוס שבנויה כמו קונוס, בדומה לאבן ההולכת וצרה. בדרך כלל, סוג שיבוץ זה לא מתאים לאבנים גדולות כי לא רואים את כל חלקי האבן והכוס אוטמת אותה מהאור.

שיבוץ בתעלות – חורטים תעלה ובתוכה משובצים היהלומים. רוחבו של כל חריץ הוא בהתאם לגודל היהלומים. ניתן לשבץ ברווחים או צמודות; היתרון הוא שהיהלומים צמודים ואין ביניהם רווח. בשיבוץ זה היהלום בגובה הזהב ואף נמוך מכך.

שיבוץ אינוויזיבל (Invisible) – סוג של שיבוץ-תעלה עם טכניקת שיבוץ שונה. שיבוץ נסתר וייחודי במראה של אבן אחת גדולה, המבוצע בדרך כלל באבנים מרובעות. באבן עצמה עושים חריץ מתחת לרונדיס והאבן מעל הזהב שתופס אותה בצדדים. כך נוצר ומתגלה משטח חלק של יהלומים.

שיבוץ בבשר – דהיינו בזהב עצמו. פלטה של זהב שעושים בה חורים ולאחר מכן יוצרים את השיבוץ מתוך החומר. יכול להיות שורה אחת או שיבוץ פווה (משטח מלא יהלומים).

שיבוץ מריחה – בעזרת מוט פלדה מסובבים סביב האבן, והוא מורח בצדדים טיפה זהב על האבן ומחזיק אותה.

 

מחירון יהלומים – איך נקבע מחירו של יהלום?

מחיר היהלומים נקבע ככל מוצר, בהתאם להיצע ולביקוש. מחיר היהלומים הגבוה נקבע על פי יופיים, עמידותם ונדירותם. המחירון המקובל בעולם היהלומים נקרא מחירון רפפורט. מחירון זה קובע את מחיר היהלום בהתחשב בארבעת ה-C.חשוב! כדאי יותר לקנות יהלומים ברשתות גדולות שרוכשות את היהלומים ישירות מהבורסה ללא פערי תיווך, וזאת כדי להשיג את התמורה הטובה ביותר לכספכם.

אחת הדרכים לקביעת ערכו של יהלום נקבע לפי פרמטר הליטוש, והוא מתייחס לדרך בה מלטשים את האבן על מנת לחשוף את פאותיה הרבות. עוצמת הברק והיופי הגלומים באבן נחשפים בזכות מומחיותו של האומן, המלטש פאה אחר פאה, מתוך שאיפה להגיע לפרופורציות אידיאליות וסימטריות.

ליטוש היהלום עצמו נחלק לכמה סוגים:

ליטוש בריליאנט (Brilliant) – יוצר יהלום עגול בעל  57 פאות, וזהו גם היהלום שמוצאים בדרך כלל בחנויות. בשנת 1919 כתב מתמטיקאי נוסחה המאפשרת זוויות ופרופורציות המעצימות את יופיו של יהלום הבריליאנט. מאז, 57 פאות לליטוש הבריליאנט נחשבות לפרופורציות הטובות ביותר ליהלום עגול. ליטוש בריליאנט הוא גם היקר ביותר.

ליטוש ראדיאנט (Radiant) – יהלומים המלוטשים בצורת מתומן, כלומר שמונה צלעות. ליטוש זה מאפשר ברק נדיר שבעבר היה נחלתם הבלעדית של היהלומים העגולים.

ליטוש פרינסס (Princess) – ליטוש ארבע צלעות. האתגר ביצירת יהלומים עם עוצמת ברק כמו זו היהלומים המלוטשים בליטוש בריליאנט, הביא מומחים לפתח יהלומים בליטוש מרובע, מרובה פאות. או-אז נחשפו מעלותיהם המלכותיות של היהלומים בהצגת תוצאות מדהימות. ליטוש לא נכון של יהלום, עלול להסב לו מראה חיוור, עמום ומלאכותי.

ליטוש פנטזי (Fantasy) – ליטושים המשלבים צורות שונות. בין ליטושי הפנטזי ניתן למצוא יהלומים בצורות הבאות: אובל, טיפה, מרקיזה, אמרלד, פרינסס, לב, בגטים ומשולש.

כפי שצוין קודם לכן, מחירם של יהלומים מלוטשים נקבע על פי ”מחירון רפפורט“. את המחירון הגה יהלומן יהודי מניו יורק, שהחליט להנפיק מחירון המסווג את מחיר היהלום לפי ארבע קטגוריות: צבע, ניקיון, משקל וחיתוך.

מטבע הדברים – ביקוש מוליד צורך, והיצע מספק את הפתרון לביקוש. השניים הללו שלובים זה בזה ומניעים את העולם. כך למשל, כאשר גדל הביקוש לפנינים, החלו צצות חוות לגידול צדפות בשבי ועד מהרה התפתחה תעשייה של פנינים מתורבתות.

אופן הפקת הפנינה מתבצע על-ידי גירוי מלאכותי בתהליך מבוקר של פתיחת שריון הצדפה ושתילת חתיכה זעירה משריון צדפה אחרת. לאחר מכן, נשארת הצדפה בתוך התקן רשת מיוחד מתחת לפני הים לשנתיים-שלוש לפחות. כך מתקבלות פנינים עגולות יותר מן הפנינים הטבעיות וערכן נמוך יותר.

וכשגדל הביקוש ליהלומים? בעשור האחרון מסתמנת עלייה חדה ומתמדת של עשרות אחוזים במחירי יהלומים, כשהסיבה המרכזית לכך היא גידול הביקוש בשווקים במזרח (בעיקר סין והודו) וכן במזרח אירופה. בנוסף, תעשיית השעונים החלה לשבץ יהלומים על גבי הלוח, הרצועה והביזל, מה שהגדיל את הביקוש ליהלומים קטנים.

כבר משנות ה-50 החלו מושקעים מאמצים בפיתוח טכנולוגיה המאפשרת יצירת יהלומים מעשה ידי אדם. הפיתוח נעשה בתאי גדילה הנתונים ללחץ וטמפרטורה גבוהים, בהם מצוי שבריר קטן של יהלומים אמיתיים. בתהליך נוצרים גבישי ענק, כשגודלו הממוצע של כל תא הוא כגודל של מקרר.

צמיחת יהלום נמשכת ארבעה ימים, במהלכם ניתן לשלוט גם על צבע הגבישים. היהלומים המופקים במעבדה כמעט זהים ליהלומים אמיתיים, עד שלא ניתן להבחין ביניהם אלא רק בעזרת קרני אור אינפרא אדום וקרני רנטגן.

התקדמות זו בפיתוח יהלומי נוי הדומים מאוד למקור (ובדומה לפנינה המתורבתת, גם זולים מהם באופן ניכר) העמיקה את הדיון על מעמדם בתעשייה, והגדילה את החשש מפני נוכלים ורמאים, המציגים ומוכרים יהלומים סינטטיים כטבעיים.

כשמדובר ביהלומים – הגודל קובע

כשמדובר באספקטים שונים בחיי היום-יום שלנו מקובל להכריז ש“הגודל לא קובע“, אבל כשמדובר ביהלומים זה כבר סיפור אחר לגמרי. לא רק שהגודל קובע, הוא אף מתפרסם ברבים לפי מדרג של מדדים מדויקים וקבועים מראש.

היהלום הגדול בעולם נקרא Golden Jubilee, משקלו עומד על 547.67 קראט וצבעו חום-זהב. הוא יוצא דופן גם בגלל רצועת הצבע הנדירה שלו. יהלום זה התגלה ב-1985 וכיום הוא משובץ בכתרו של מלך תאילנד.

אחריו בקטגוריית הגודל ניצב בגאון ”הקולינן“, והוא היהלום הגולמי הגדול ביותר שהתגלה ב-1905 במכרה בדרום אפריקה. בזמן חציבתו משקלו היה 3,106.75 קראט. לאחר ביקועו הוא לוטש ל-11 יהלומים נפרדים, ביניהם ”כוכב אפריקה הגדול“, בעל צורת האגס, שלמעשה הוא גם היהלום המלוטש הגדול בעולם. הוא קבוע בשרביט המלוכה הבריטי כאחד ”מתכשיטי הכתר“.

ובמקום השלישי והמכובד נמצא ה- Incomparable המתהדר בגוון חום-צהוב. הוא נמצא בראשית שנות השמונים ועבר ליטוש בן ארבע שנים באנטוורפן. הוא אף נחשב ליהלום הצבעוני הטבעי הגדול ביותר בעולם.

בקטגוריית הצבעים, היהלום המפורסם ביותר הוכתר בשם "הופ" (Hope). הוא נמצא בהודו בשנת 1640, משקלו היה 132 קראט, צבעו כחול והוא הקסים את כל מי שהביט בו, בעיקר משום שבאותה תקופה טרם נראו יהלומים כמותו. יש המאמינים כי ה“הופ“ מקולל, וכל מי שהחזיק בו נידון למזל רע. בין גלגוליו הרבים הצטרף ה“הופ“ ליהלומי הכתר של המלך לואי ה-14 ונגנב במהפכה הצרפתית. כיום מוצג היהלום במוזיאון הסמית‘סוניאן בוושינגטון.

היהלום המפורסם ביותר ביהלומי העולם העתיק הוא KOH I NOOR. מעריכים כי הוא התגלה בהודו לפני 5,000 שנה ומשקלו היה 1,000 קראט. במרוצת השנים עבר מספר ליטושים, משקלו הנוכחי הוא 108.93 קראט והוא משובץ בכתרה של מלכת אנגליה.

תיעוד

לפני רכישת יהלום יש לעקוב אחר מהלך התיעוד שלו, המוכיח שעבר בדיקה מקצועית בלתי משוחדת, ולהצטייד ב“תעודת יהלום" (המכונה גם ”תעודה גמולוגית“). תעודת היהלום מופקת על ידי צוות גמולוגים לאחר בחינה מקצועית לקביעת ערכו של היהלום, מדידת מידותיו ובדיקת תכונותיו במיקרוסקופ ובכלים מקצועיים אחרים. הדוח המלא כולל ניתוח של המידות, ניקיון, צבע, גימור, סימטריה ומאפיינים אחרים של היהלום. רבים מדוחות היהלומים העגולים כוללים גם את דירוג הליטוש.

Back top top