Skip to Content Contact Us

מזה אומר טבעת נישואין כשרה?

צוות הבורסה לתכשיטים זמן קריאה: 5 דקות הבלוג שלנו

חתונה יהודית היא חתונה ייחודית מאד, ויש לה כללים וחוקים משלה, גם כשמדובר על טבעת נישואין. ביהדות, לטבעת נישואין יש משמעות גדולה מאוד, ולפי ההלכה ישנן תקנות מחמירות לגבי טבעת נישואין ומה עושה אותה כשרה. מדובר על תקנות מחייבות, ולכן אם אתם עומדים להתחתן כדת משה וישראל, אתם חייבים ללכת לפי התקנות האלו.

אז מה זה אומר טבעת נישואין כשרה ולמה חשוב לשים לב לפני שאתם רוכשים אחת כזאת? כל הפרטים בכתבה הבאה!

הרי את מקודשת לי

טבעת נישואין היא מנהג שקיים אלפי שנים וחוצה דתות ותרבויות. את הטבעת אפשר למצוא כמעט בכל מקום ברחבי העולם, וכמובן גם אצלנו בישראל ובדת היהודית. ביהדות ישנן וריאציות שונות למנהג הזה, שמייחדות אותו מהדתות האחרות – ויש דבר כזה שנקרא טבעת נישואין כשרה. ביהדות, טבעת נישואין היא סמלית ומסמלת ערכים מקודשים של חיי הנישואין; המעמד עצמו הוא קדוש, והטבעת לוקחת חלק מהותי בטקס החתונה.

שימו לב שישנם קריטריונים שונים לטבעת נישואין כשרה, ועל מנת שהרב יסכים לחתן את הזוג, יש לעמוד בכל הקריטריונים האלו. 

לקטלוג טבעות נישואין של הבורסה לתכשיטים לחצו כאן 

אלו הקריטריונים החשובים ביותר לטבעת נישואין כשרה: 

החומר

הקריטריון הראשון של טבעת נישואין כשרה הוא החומר ממנו עשויה הטבעת. טבעת נישואין צריכה להיות עשויה מחומר אחד בלבד – כלומר, לא לערבב בין מתכות שונות (אין לערבב כסף טהור עם זהב טהור, או כסף עם פלטינה וכדומה). שימו לב, פעמים רבות טבעות זהב עשויות מזהב בטוהר מופחת מ-14 קראט,  המשמעות היא שישנה תערובת של מתכות, והטבעת היא לא זהב טהור בלבד. טבעת כזו לא נחשבת כשרה מבחינת ההלכה ופסולה לשימוש בחתונה. טבעת מ-14 קראט, לעומת זאת, כן נחשבת לכשרה. אמנם היא מערבת מתכת נוספת, אבל היא קרובה לזהב טהור שלא נחרץ או מתעוות, ולכן נחשבת כשרה. שימו לב, אם תרצו לערבב צבעים – למשל, זהב לבן עם זהב צהוב, זה נחשב כשר, כל עוד מדובר על זהב טהור.

טבעת חלקה

טבעת נישואין כשרה חייבת להיות  חלקה מצידה הפנימי, ומצידה החיצוני אין לשלב בה יהלומים או אבני חן. אחת הסיבות לכך היא שהטבעת צריכה להיות פשוטה, בין היתר כדי לייצג פשטות וצניעות ועל מנת שהכלה לא "תסתנוור" מהיהלומים שעל אצבעה. לכן, את צידה החיצוני מותר לחקוק או לעטר בעיטורים שונים, אך לרוב לא ניתן לשבץ אבנים.

אנחנו אומרים "לרוב" כי  ישנן מחלוקות ביהדות לגבי האפשרות לשבץ יהלומים ואבנים – יש כאלו המאשרים שיבוץ אבנים, אך יש ליידע את הכלה בשווי האבנים; בצד השני של המתרס, ישנם מחמירים שלא מאפשרים כלל שום עיטור על הטבעת.

כך או כך, צידה הפנימי של הטבעת צריך להיות חלק, ואין לחרוט שמות או תאריכים. אם אתם מעוניינים בחריטה פנימית, ניתן לעשות זאת אחרי החתונה (אך שימו לב, אז היא מפסיקה להיות כשרה!).

מחיר הטבעת

לפי היהדות, מחיר הטבעת צריך להיות "שווה פרוטה", כלומר, אין הטבעת צריכה להיות יקרה, כדי שגם אלו שאין ברשותם ממון רב יוכלו לקדש בטבעת. לכן, על הטבעת להיות "שווה פרוטה" (משהו כמו עשר אגורות של ימינו). ובכל זאת, על החתן לרכוש את הטבעת מכספו, לא משנה מה מחירה, ועליו לרכוש את הטבעת בכסף מזומן (לא בצ'ק או בכרטיס אשראי), כך שלא יהיה ספק שהמוכר אכן קיבל כסף בעד הטבעת. בטקס החתונה עצמו הרב לרוב מברר עם החתן שאכן הטבעת נקנתה מכספו, כדי להסיר כל ספק.

טבעת עגולה

על טבעת נישואין כשרה להיות עגולה, והקוטר הרצוי צריך להיות 1-6 מ"מ. הטבעת העגולה מסמלת שלמות וקשר שלם ואחיד בין בני הזוג. שימו לב, על אף שנהוג כי שני הצדדים עונדים את טבעת הנישואין, לפי היהדות אין החתן מחויב בענידת טבעת – וזה נתון לשיקול הזוג.

שינוי הטבעת אחרי החתונה

עבור טקס הנישואין, חשוב לבחור בטבעת שעונה על כל הקריטריונים הנ"ל ותאפשר לרב להשיא אתכם בלי כל בעיה. אבל מה קורה אחרי החתונה? פעמים רבות הכלה תרצה לשנות את הטבעת, ולהפוך אותה מיוחדת יותר. פשטות וצניעות זה נחמד, אך אחרי הכל מדובר על טבעת שאנחנו אמורים לענוד כל החיים, וחשוב שנאהב אותה והיא תתאים לאורח החיים שלנו ולסגנון האישי שלנו! אז אל דאגה – אתם לא מחויבים לענוד טבעת נישואין כשרה כל החיים.

יש שתי דרכים שתוכלו ללכת בהן אחרי החתונה:

  • לשנות את הטבעת – אחרי הטקס ואחרי שנגמרה החתונה, תוכלו לקחת את הטבעת ולשנות אותה. להוסיף עיטורים, אבנים, יהלומים, לחרוט מבפנים או מבחוץ ולהפוך אותה למיוחדת ואישית. שימו לב, ברגע שאתם עושים את זה, הטבעת כבר לא נחשבת כשרה. לכן, אתם צריכים לחשוב עם עצמכם כמה חשובה ומהותית לכם הכשרות של הטבעת.
  • טבעת שנייה – במידה והכשרות של הטבעת מהותית לכם, תוכלו ללכת בדרך אחרת – לרכוש טבעת שניה. כך תוכלו לבחור בטבעת על פי טעמכם האישי, עם יהלומים, אבני חן, עיטורים, זהב מעורבב עם חומרים אחרים וכדומה, ולהחליף את הטבעת הזו אחרי טקס החופה. הטבעת החדשה יכולה להחליף לחלוטין את טבעת הנישואין המקורית או לחילופין ניתן לענוד אותה בצמוד לטבעת המקורית

האופציה השלישית

האופציה השלישית היא פשוט לבחור את טבעת הנישואין שלכם לפי הכללים של היהדות, אך עדיין לפי הטעם האישי שלכם. טבעת כשרה לאו דווקא אומרת שהיא צריכה להיות חסרת ייחודיות – תוכלו לבחור את הצבע, את העובי, את הסגנון, את ההתאמה לטבעת האירוסין וכדומה. ניתן אף לבחור טבעת עם עיטורים עדינים, והיא עדיין תחשב כשרה. לכן, לא חייבים לבטל לחלוטין את האופציה הכשרה, ואין ספק שניתן למצוא טבעות יפיפיות שעדיין עונות על כל התנאים של היהדות!

 

Back top top