Skip to Content Contact Us

מה המשמעות של קראט ביהלומים

צוות הבורסה לתכשיטים זמן קריאה: 5 דקות הבלוג שלנו

כשמדברים על תכשיטי יהלום, תמיד מתגנבת מילה אחת חשובה במיוחד: הקראט. השאלה הראשונה ששואלים היא, "כמה קראטים היהלום?" והפרמטר הראשון שבודקים כשהולכים לבחור טבעת אירוסין (או כל תכשיט אחר, לצורך העניין) היא בדיוק זה. ככל שהתשובה היא מספר גבוה יותר, כך אפשר לדעת בוודאות שמחיר התכשיט יהיה גבוה יותר ושמשקל היהלום יהיה גדול יותר.

אז מה בעצם מסמל הקראט ביהלום, מהי שיטת הנקודות ואיך קובעים אותו עבור כל יהלום ויהלום? כל הפרטים בכתבה הבאה!

 

אז מה הוא קרט?

קראט הוא למעשה יחידת משקל, באמצעותה מודדים אבני חן (ולא רק יהלום). 1 קרט שווה בדיוק ל-200 מיליגרם. הקראט עצמו מחולק ל-100 נקודות, כאשר כל נקודה שווה שני מיליגרם. הוועידה הכללית למידות ומשקלות אימצו את יחידת המשקל הזו באוקטובר 1970.

 

מקור השם קרט

מקור השם קרט, אם תהיתם, הוא מזרע פרי עץ החרוב (שביוונית נקרא "קרטיון"). בימי קדם, זרעי החרוב שימשו לשקילת אבני חן, כאשר באותה תקופה סברו כי לכל זרעי החרוב יש אותו המשקל בדיוק. כמובן, זרעים שונים זה מזה בגודלם ולכן מדידה באמצעות זרעי חרוב היא לא אמינה, אך השם המסורתי נשאר גם כשאומצה השיטה החדשה.

 

שיטת הנקודות

כאמור, כל קראט (באנגלית הסימון הוא ct) שווה ל-200 מ"ג. לכן, יהלום בגודל 1.5 קראט ישקול כ-300 מ"ג, ויהלום בגודל 5ct – שאותו קשה מאוד לפספס בגלל גודלו – יהיה בעל משקל של גרם אחד בלבד! לרוב, אנשים לא הולכים ליחידות המשקל האלו, שנחשבות גדולות מאוד, ומרבית התכשיטים (טבעות אירוסין, למשל), משקלן פחות מקראט אחד.

 

להתמודד עם גדלים שונים

כדי להתמודד עם הגדלים הקטנים האלו (שהם קטנים יותר מ-1 קראט) אומצה שיטת ה-100 נקודות. כפי שאמרנו, כל נקודת משקל כזו מחולקת ל-100 נקודות, כך שאבן (או יהלום) ששוקלת חצי קראט, למשל, נקראת 50 נקודות, ויהלום במשקל 0.35ct נקרא יהלום 35 נקודות.

 

קבוצות משקל של אבני חן

כשמגיעים למחירון של יהלומים, לרוב הוא מחולק לפי קבוצות משקל קבועות, כאשר לכל קבוצת משקל מחיר משלה (לרוב, הקפיצות במחיר בין קבוצת משקל אחת לשניה הן גבוהות!). כך, ניתן למצוא את קבוצת החצי ct (יהלום שמתחיל מ-50 נקודות ועד 69 נקודות), קבוצת ה-¾ (70 נקודות ועד 89 נקודות), קבוצת ה-90 נקודות וכדומה. בגלל הקפיצות הגדולות במחירים, לרוב מומלץ לבחור בתכשיט יהלום – בין אם שרשרת משבוצת יהלום, טבעת משובצת יהלום וכדומה – מסוף קבוצה אחת, מאשר מתחילת קבוצה אחרת, שכן ההבדל במחירים גדול.

 

אל תתבלבלו בין זהב ליהלום!

את המילה קראט אנחנו מכירים גם מסימון אחר – 18K, 14K וכדומה. סימון כזה נמצא בתכשיטי זהב שונים, אבל חשוב לדעת שהוא מייצג דברים אחרים לגמרי כשמדובר על זהב! תכשיטי זהב לרוב מורכבים מזהב טהור בתוספת של מתכת אחרת. הקראט בתכשיטי זהב מייצג את טוהר המתכת, כלומר מהו אחוז הזהב הטהור מתוך סך המתכת בתכשיט. ככל שהמספר גבוה יותר, כך יש יותר זהב טהור בתכשיט, ולכן הוא יהיה יקר יותר.

במקרה של תכשיטי זהב, המספר הגבוה ביותר הוא 24. למשל, טבעת זהב עם 24K משמעותה שהיא מורכבת מ99.9% זהב טהור, בעוד 18K מייצג כ-75% זהב טהור. כמובן שככל שה-K גבוה יותר הטבעת תהיה יקרה יותר, אך לעתים מומלץ לבחור דווקא ב-K נמוך יותר, כי כשהזהב הטהור מעורבב עם מתכת אחרת הוא יכול להיות עמיד יותר.

כך או כך, אל תתבלבלו בין ה-K וה-ct; הראשון נמצא בזהב, השני נמצא ביהלום!

 

בין סכום הכסף לגודל היהלום – דברים שחשוב לדעת

חשוב לדעת שישנם תכשיטים המשובצים בסך הכל כולל של Xct. למשל, ניתן למצוא טבעת יהלום משובצת ב-0.15ct, אך למעשה היא משובצת במספר גדול של יהלומים שהמשקל הכולל שלהם הוא 15 נקודות. שימו לב שטבעת כזו, תהיה זולה יותר מאשר טבעת המשובצת ביהלום אחד במשקל של 15 נקודות. לכן, ניתן לרכוש טבעות ותכשיטים ייחודיים, זוהרים ובוהקים המורכבים ממספר גדול מאוד של יהלומים מאשר יהלום אחד מרכזי, ולשלם פחות!

פרט נוסף שכדאי שתדעו הוא שההבדלים בין 50 נקודות ל45 נקודות, לדוגמה, הוא אמנם גדול מאוד במחיר, אך ההבדל בעין הוא לא קריטי ויש סיכוי גבוה שכלל לא תבחינו בו. לכן, אם תורידו מספר נקודות מצומצם ותרדו לקבוצת משקל אחרת, אתם תראו הבדלים מהותיים במחירים שלאו דווקא תראו עם העין!

 

לא רק הגודל קובע

שימו לב, כשמדברים על מחירים, משקל הוא לא הדבר היחיד עליו מסתכלים בתכשיטי יהלום כמו שרשרת יהלום או צמיד יהלום או כל תכשיט אחר. ישנם פרמטרים נוספים המשפיעים רבות על איכות היהלום וכך גם על מחירו ואיכותו.

למשל, ניקיון היהלום (הצלילות שלו) הוא פרמטר חשוב מאוד בבחירת יהלום. ככל שהיהלום צלול יותר, כך הוא עולה יותר. ככל שביהלום יותר פגמים, כך מחירו יורד. הניקיון מסומן באמצעות ציון  – FL נחשב ליהלום ללא פגמים כלל, SI2 נחשב ליהלום עם פגמים קלים מאוד שרק מומחה מבחין בהם, בעוד I3 נחשב ליהלום עם פגמים שנראים לעין בקלות. ישנם עוד ציונים רבים באמצע.

פרמטר נוסף הוא צבע היהלום – ככל שהיהלום שקוף וחסר צבע יותר, כך הוא יקר יותר. הצבעים מדורגים בסולם לפי אותיות – האות D מסמנת יהלום חסר צבע לחלוטין, בעוד האות Z מסמלת יהלום צהוב ומחירו זול יותר.

הפרמטר החשוב האחרון הוא חיתוך היהלום -הליטוש שלו, הסימטריה שלו, הפרופורציה וכדומה ישנן כמה דרגות לציון רמת הליטוש, וככל שהציון גבוה יותר, המשמעות היא שהיהלום יפה, נוצץ, בוהק ומחזיר יותר אור!

Back top top