Skip to Content Contact Us

מדריך: איך לבחור טבעת אירוסין מתאימה?

צוות הבורסה לתכשיטים זמן קריאה: 5 דקות הבלוג שלנו, מידע מקצועי

בחירה של טבעת אירוסין היא אחת הבחירות החשובות והמרגשות, אבל גם ללא ספק אחת הבחירות הקשות והמאתגרות. המגוון הרחב, ההגדרות הזרות, הצבעים, הצורות – כל אלו יכולים לגרום לכל חתן עתידי להתבלבל.

המדריך הבא יעזור לכם לבחור טבעת אירוסין בחכמה, ולהכיר את כל ההגדרות החשובות בדרך לטבעת המושלמת!

סוגי טבעות

אחד החלקים החשובים ביותר בבחירת טבעות נישואין הוא סוג הטבעת – או במילים אחרות, כיצד הטבעת נראית. ישנם סוגים רבים של טבעות אירוסין, מטבעת סוליטר קלאסית ועד היילו נוצצת ומודרנית. כדאי להכיר את הסוגים השונים (וכמובן להכיר את הטעם של הבחורה…) כדי לבחור בסוג המתאים ביותר. הנה כמה מהסוגים הפופולריים ביותר שתמצאו בחיפושים:

  • סוליטר – צורת הסוליטר היא הצורה הקלאסית ביותר לטבעות יהלומים. סוג זה של טבעת מאופיין ביהלום אחד המשובץ במרכז הטבעת (ויכול להיות גדול או קטן), כאשר הטבעת עצמה חלקה לחלוטין וללא שיבוצים נוספים. טבעת כזו היא טבעת אלגנטית, קלאסית, פשוטה ועל-זמנית, כך שקשה מאוד לטעות בבחירה בה.
  • שלושה יהלומים – טבעות יהלומים אלו מאופיינת ביהלום אחד גדול, כשמשני צידיו שני יהלומים קטנים יותר. היהלומים הקטנים מדגישים את הזוהר של היהלום הגדול, ומוסיפים לו אפקט של גודל.
  • היילו – טבעת היילו מאופיינת ביהלום אחד מרכזי, המוקף בהילה של יהלומים קטנים מסביב לטבעת. היתרון המרכזי של טבעת מסוג זה הוא שהיהלומים הקטנים גורמים לאפקט מוגדל ליהלום המרכזי, ויוצרים טבעת בוהקת, נוצצת ומפוארת.
  • Pave – סוג הטבעת הזה מאופיין בשיבוץ יהלומים זעירים ורבים לכל אורך המתכת, המקיפים את היהלום המרכזי הבולט. כך נוצרת טבעת מרשימה שכולה מורכבת מיהלומים –  כמעט ולא ניתן להבחין במתכת עצמה – ומספקת מראה יוקרתי וייחודי. טבעת Pave מגיעה בשתי אופציות – טבעת מלאה (כך שלכל אורך הטבעת משובצים יהלומים) או חצי Pave (רק חצי מהטבעת משובצת ביהלומים).
  • צ'אנל – טבעת מסוג צ'אנל ("תעלה") היא טבעת קלאסית, המזכירה מעט את טבעת ה-PAVE. ההבדל הוא שהיהלומים הקטנים לאורך המתכת משובצים בתוך "תעלה" המקיפה את הטבעת, וכך מאובטחים יותר.

שיבוץ היהלום

גם אחרי שבחרתם את סוג הטבעת, יש עוד בחירה חשובה בידיכם – שיבוץ היהלום, כלומר איך היהלום מוחזק בתכשיט. השיבוץ משמעותי בעיקר כי הוא זה שקובע כיצד היהלום מוחזק במתכת, ולכן יש לו השפעה על העמידות של הטבעת, אך לשיבוץ יש גם משמעות בכל הקשור לנראות היהלום. ישנם כמה שיבוצים פופולריים בטבעות נישואין:

  • Bezel – בשיבוץ זה היהלום מוקף במתכת (בין אם זהב או פלטינום) מכל צדדיו. כך, הוא מוחזק באופן בטיחותי ועמיד ביותר. אם מדובר על בחורה פעלתנית וספורטיבית, שווה לשקול שיבוץ מסוג זה.
  • טיפאני/פרונג – שיבוץ הטיפאני הפופולרי הוא שיבוץ היהלומים הקלאסי ביותר. השיבוץ הזה מאפשר חשיפה מלאה של היהלום, שכן כמעט ולא מבחינים במתכת המקיפה אותו.
  • טוויסט – טוויסט הוא שיבוץ שהופך פופולרי מאוד בשנים האחרונות. בשיבוץ זה, רצועת המתכת מעוצבת בסגנון מסובב, המחזיק את היהלום מלמעלה ולמטה, מה שיוצר מראה מיוחד, מורכב ועדין.
  • Bar – בשיבוץ זה היהלום מוחזק בין שתי רצועות מתכת משני צדדיו. מדובר על מראה מודרני, חלק ועצמתי, המבליט את מרכז הטבעת ומאפשר חדירת אור המדגישה את הבוהק.
  • Tension – בסגנון זה של שיבוץ היהלום נדחס לתוך חריץ קטן בין המתכות, עד כי נראה כאילו הוא מרחף ביניהן. המתכות עצמן מאובטחות ומחזיקות היטב את היהלום.

 

המתכת

בחירה לא פחות חשובה משיבוץ וסוג הטבעת הוא צבע המתכת. צבע המתכת הוא הדבר הראשון שרואים בטבעת, ולכן חשוב שהוא ימצא חן בעיני הכלה המיועדת ויקלע לטעמה. ישנם כמה סוגי מתכות פופולריים בטבעות יהלומים:

  • זהב צהוב – זהב צהוב הוא הזהב הקלאסי ביותר, ולכן הוא פופולרי בטבעות נישואין ואירוסין. זהב זה מורכב מתערובת של זהב טהור עם מתכות נוספות, כמו כסף או נחושת, המסייעות לעמידות הטבעת.
  • זהב ורוד – זהב ורוד הוא זהב טהור המעורב עם נחושת. טבעת מזהב ורוד יוצרת מראה מתוק, חם ורומנטי. כמו כן, נחושת נחשבת למתכת עמידה מאוד, ולכן המעורבות שלה הופכת את הטבעת לעמידה.
  • זהב לבן – זהב לבן הופך לאט לאט לבחירה הראשונה בטבעות אירוסין. הוא מורכב מתערובת של זהב טהור ביחד עם מתכת לבנה כמו ניקל או זינק, מה שמעניק את צבעו הלבן-כסוף. מדובר על מתכת עמידה ומודרנית.
  • פלטינום – לבסוף, אופציה נוספת למתכת היא הפלטינום, מתכת נדירה ויקרת-ערך. מדובר על מתכת יפייפיה ועמידה במיוחד, שמדגישה את ניצוץ היהלום בצורה אופטימלית.

 

היהלום

אחרי הצורה והשיבוץ, אסור לשכוח להסתכל גם על היהלום עצמו. מדובר בתורה שלמה המשפיעה על נראות היהלום וגם על מחירו הסופי. כדי לפשט את העניין, כדאי שתכירו את ארבעת ה-C שקובעים את ערך היהלום:

    • צבע (COLOR) – הצבע של היהלום מדורג לפי אותיות ה-A-B, שניתן לחלק למספר קטגוריות: צהובים (N-Z), היהלומים הזולים יותר, שיש להם גוון צהבהב מסוים; לבן מסחרי ( J-M); לבן (G-I);  ו-קולקשיין (D-F), יהלומים שקופים ללא צבע כלל, ולכן נחשבים ליקרים ביותר. בדרך כלל ניתן להסתפק בקטגוריית ה"לבן" או ה"לבן מסחרי".
  • קראט (CARAT) – קראט הוא משקל היהלום. יהלומים נמדדים בשיטת הנקודות – מאה נקודות הן קראט אחד (כ-0.2 גרם). ככל שהקראט גדול יותר, כך גם מחירו עולה.
  • ניקיון (CLARITY) – הניקיון של היהלום (או הצלילות שלו) משחק גם הוא תפקיד חשוב במחיר הטבעת. אם יש כתמים או פגמים מסוימים על גבי היהלום, כך הוא נחשב נקי פחות. מחלקים את הניקיון לכמה קטגוריות: IF ו-FL הם היהלומים הנקיים והנדירים ביותר, VVS2 ו-VVS1 הם יהלומים באיכות מעולה שאת פגמיהם ניתן לראות רק באמצעות זכוכית מגדלת, בעוד הדירוגים I1 ו-I2 משמעותם יהלומים עם פגמים שניתן לראות גם בעין לא מזוינת.
  • חיתוך (CUT) – חיתוך היהלום מצביע על צורת החיתוך והליטוש. החיתוך משפיע על הזוהר והניצוץ של היהלום, ומוגדר לפי שלוש קטגוריות – ליטוש, פוליש וסימטריה. מדובר על עבודה מקצועית מאוד שצריכה להיעשות ברגישות ובעדינות.

 

חיתוך היהלום

אחד מארבעת ה-C של ערך היהלום הוא החיתוך, וכדאי שתכירו את סוגי החיתוך השונים המשפיעים על  צורת היהלום עצמו ועל הניצוץ שלו. יש מספר סוגים מקובלים שכדאי להכיר:

  • חיתוך עגול – החיתוך העגול הוא הפופולרי ביותר, ויוצר יהלום עגול לחלוטין המלוטש כ57 פעמים.
  • חיתוך נסיכה – חיתוך נסיכה הוא חיתוך מרובע, היוצר זוהר ייחודי – במקום שניצוץ היהלום ייפלט בעיקר מהמרכז (כמו במרבית החיתוכים), בחיתוך מרובע הוא נפלט מכל ארבע הפינות.
  • חיתוך אמרלד – חיתוך זה הוא חיתוך מלבני, שמבליט את השקיפות של היהלום (ולא את הניצוץ שלו).
  • חיתוך מרקיזה – חיתוך צרפתי המדמה צורת עלה ומדגיש את גודל היהלום. בחיתוך זה, האורך של היהלום כפול מרוחבו.
  • חיתוך קושיין – חיתוך קושיין – בעברית "כרית" – הוא חיתוך בצורת כרית מרובעת, שקצותיו מעגולים. חיתוך זה מדגיש את הזוהר והצלילות של היהלום.

 

מידה

לאחר שבחרתם את המתכת, את החיתוך, את השיבוץ, את הצורה – הגיע הזמן לשלבים הטכניים, כמו מידת הטבעת. הבעיה בבחירה של טבעות אירוסין היא שרכישתה נעשית מאחורי הגב של הכלה המיועדת, ולכן קשה לדעת מה מידת הטבעת הדרושה. אבל ישנם כמה טריקים שיעזרו לכם לקבוע את מידת הטבעת:

  • בדיקה של טבעות קודמות – הדרך הקלאסית היא לקחת את אחת הטבעות בחשאיות, ולתת אותה ליהלומן. בחרו את הטבעת בחכמה – אחת כזו שהיא עונדת לעתים קרובות (כך שתדעו שהמידה מתאימה בוודאות).
  • בדיקת האצבע – אם אתם רוצים להיות בטוחים, תוכלו לנסות ולמדוד את היקף האצבע באמצעות סרט מדידה בזמן שהיא לא שמה לב – למשל, כשהיא ישנה. כמובן, זה יכול להיות מסוכן והמניעים שלכם עלולים להתגלות…
  • שאלו מכרים – משפחה או חברים יכולים להיות לעזר בבחירת מידת הטבעת. מי יודע, אולי אמא שלה יודעת בדיוק מה המידה שלה ותחסוך לכם הרבה בעיות!

 

במידה ורכשתם טבעת שהיא גדולה מדי או קטנה מדי, אל תדאגו, במרבית המקומות יאפשרו לכם לחזור ולהתאים את הטבעת בדיוק למידת האצבע גם לאחר ההצעה!

 

איפה רוכשים טבעות נישואין ואירוסין?

ולבסוף, מקום הרכישה. בין אם החלטתם ללכת על חנות תכשיטים ידועה (כמו הבורסה לתכשיטים) או יהלומן פרטי, חשוב לבחור במקום מקצועי ומוכר כדי לא ליפול לשרלטנים. יש שני דברים שחשוב לוודא שאתם מקבלים עם הרכישה:

  • תעודה גמולוגית – תעודה גמולוגית היא תעודה המגיעה עם היהלום, סוג של "תעודת זהות" הקובעת את ערך היהלום. בתעודה מצוינים נתונים כמו משקל, ניקיון, צבע חיתוך היהלום, כך שתדעו בדיוק מה אתם רוכשים.
  • חותמת אימות הזהב – חותמת אימות הזהב מאמתת את טיב המתכת. כדאי לבחור במקום המציע חותמת אימות הזהב של מכון התקנים הישראלי.

 

אחרי שעברתם את כל השלבים, נותר לכם רק לקוות שתקבלו תשובה חיובית!

Back top top