Skip to Content Contact Us

כיצד מעריכים שווי תכשיטים?

צוות הבורסה לתכשיטים זמן קריאה: 5 דקות הבלוג שלנו

מאז ומתמיד תכשיטים נחשבו יוקרתיים ובעלי ערך רב, אבל איך בכלל מבצעים הערכת תכשיטים? למה טבעת יהלום אחת עולה יותר מהשנייה, איך בכלל קובעים את ערכם של תכשיטי יהלומים ומה בנוגע לתכשיטים המשובצים באבני חן אחרות? הערכת תכשיטים היא תורה שלמה שתלויה בגורמים ובפרמטרים רבים.

 

שווי תכשיטים

אם אתם מעוניינים לקנות תכשיט יוקרתי אחד, או יש לכם תכשיטים בבית שאתם מעוניינים למכור או לדעת באופן כללי מהו ערכם (למשל, אם קיבלתם תכשיטים בירושה), כדאי לדעת כיצד מעריכים שווי תכשיטים. הכתבה הבאה תראה לכם כמה מהצדדים והקריטריונים של הערכת תכשיטים, ואיך נקבעים מחירם.

 

פרמטר ראשון – המתכת

המתכת ממנה עשוי התכשיט הוא פרמטר חשוב, שכן לכל מתכת יש שווי שונה וערך שונה. זהב הוא מהמתכות היקרות ביותר, אך גם שוויו עשוי להשתנות, כתלות ברמת טוהר הזהב המשולב בתכשיט (הקראט שלו). גם פלטינה נחשבת למתכת יוקרתית, בעוד כסף ונחושת אלו שתי מתכות שנחשבות זולות. על גבי התכשיטים צריכה להיות חותמת, שתגיד לכם מהו סוג המתכת וכמה ממנה טהורה – למשל, על תכשיט זהב תמצאו חותמת עם מספר הקראט שבזהב (24K משמעותו זהב טהור, 18K זהב טהור מעורב עם קצת מתכת אחרת וכדומה); על תכשיט כסף תמצאו חותמת עם דרגת טוהר הכסף (999 הוא כסף טהור, 925 הוא כסף טהור מעורב וכו'). כמובן, ככל שהמתכת טהורה יותר, כך ערכה גבוה יותר. אם התכשיט הוא עתיק מאוד וגילו למעלה ממאה שנה, כנראה שלא תמצאו עליו חותמות.

 

פרמטר שני – יהלומים

אם מדובר על תכשיטי יהלומים כמו טבעת יהלום, שרשרת יהלומים, צמיד יהלומים וכדומה, יש  לבצע הערכת תכשיטים, להתייחס לכל יהלום המשובץ בנפרד ולהעריך את ערכו. שווי של יהלומים מעורך לפי ארבעה פרמטרים שנקראים 4C – צבע, ניקיון, חיתוך ומשקל. תכשיטי יהלומים מגיעים פעמים רבות עם תעודה גמולוגית המתארת את המאפיינים של היהלום וכיצד נקבע ערכו. אם אין בידיכם את התעודה הזו, ניתן להגיע לאיש מקצוע שיבצע את ההערכה עבורכם. כאמור, הערכה מתבססת על ארבעת הפרמטרים האלו:

 

  • צבע – צבע היהלום משמעותו גוון היהלום. ככל שהיהלום שקוף וחסר צבע, כך ערכו עולה. לעומת זאת, ככל שהוא צהוב, כך ערכו יורד. צבע נמדד באותיות, כאשר D היא הדרגה הגבוהה ביותר, ו-M-Z אלו הדרגות הנמוכות ביותר.
  • ניקיון – הניקיון מתבטא בצלילותו של היהלום. ככל שהיהלום נקי יותר וחסר פגמים, כך ערכו עולה. ככל שהוא יותר עכור ופגום, כך ערכו יורד. ניקיון של יהלום מתבטא בסימנים מוסכמים – FL נחשב ליהלום ללא תכלילים ופגמים פנימיים או חיצוניים, כאשר הדרג הנמוכה ביותר היא I3, שמשמעותה תכלילים רבים הנראים לעין בקלות ומשפיעים על ניצוץ ושקיפות היהלום.
  • חיתוך – את היהלום מלטשים וחותכים בצורות כדי להפוך אותו לנוצץ ככל האפשר. ה"ציון" של החיתוך מתבטא בשלושה פרמטרים: סימטריה, פוליש וליטוש. כל אחד מהפרמטרים האלו מקבל ציון, כאשר הציון הטוב ביותר הוא "EX" (מצוין) והציון הנמוך ביותר הוא "P" (גרוע). ככל שהציון בקטגוריות האלו גבוה יותר, כך היהלום איכותי יותר, נוצץ, מחזיר אור ומרשים יותר.
  • משקל – משקל הוא גודל היהלום. מן הסתם, ככל שהיהלום גדול יותר, כך ערכו עולה. המשקל נמדד בציון קראט. קראט אחד שווה ל-200 מיליגרם, ולרוב הוא מחולק ל-100 נקודות כדי להקל על החישוב.

 

ככל שכל אחד מהקריטריונים מקבל ציון גבוה יותר, כך ערך היהלום עולה וכמובן גם שוויו.

פרמטר שלישי – אבני חן

יהלום נחשב לאבן חן היקרה ביותר, אך ישנן אבני חן רבות ויוקרתיות אחרות, שגם את ערכן צריך לקבוע. אבני חן נמדדות בפרמטרים שדי דומים לפרמטרים של היהלומים, אך יש להן גם פרמטרים נוספים. צעד ראשון הוא לבדוק את סוג האבן והאם היא טבעית או סינטטית – אם האבן טבעית היא נחשבת יוקרתית יותר. אם האבן סינטטית, כלומר נוצרה בידי אדם, ערכה פוחת באופן משמעותי. כמו כן, גם אבנים טבעיות יכולות לעבור טיפולים שונים כדי לשפר את המראה שלהן, את הצבע ואת השקיפות, וככל שהאבן עברה יותר טיפולים מלאכותיים ערכה יכול לרדת. עוד פרמטר ייחודי הוא נדירות – אם האבן נדירה במיוחד, הערך שלה עולה. לבסוף, ערך של אבן חן נמדד, בדומה ליהלומים, גם בגודלה (הקראט שלה).

 

פרמטר רביעי – נדירות התכשיט

כל הפרמטרים הנ"ל הם פרמטרים הקשורים לחומרים ממנו עשוי התכשיט ולאיכותם, אך יש גם פרמטרים מופשטים יותר להערכת תכשיטים – למשל, הנדירות של התכשיט. הנדירות נקבעת בשאלה פשוטה – כמה עותקים מהתכשיט הזה ניתן למצוא? האם יהיה קל למצוא תכשיט זהה? נדירות וייחודיות משפיעות על הביקוש לתכשיט ולכן גם על ערכו. אם תכשיט משובץ באבן חן נדירה מאוד, הערך שלה יעלה משמעותית, ואם מדובר על תכשיט באיכות גבוהה מאוד שנעשה בעבודת יד ייחודית ודקדקנית, ערכו יעלה.

 

קטגוריה אחרת היא תכשיטים עתיקים – כאלו שיוצרו במאה ה-19 ואפילו לפני כן, נחשבים יוקרתיים מאוד ובעלי ערך היסטורי בנוסף לערך החומרי שלהם. למשל, ערכו של תכשיט שנעשה על ידי אמן מוכר לפני מאה שנה והוא יחיד במינו, יעלה באופן משמעותי.  לכן, תקופת הזמן ואיכות התכשיט משחקים גם הם תפקיד חשוב בקביעת הערך.

 

כל הפרמטרים להערכת תכשיטים

אלו הם הפרמטרים העיקריים להערכה של תכשיטים אך ישנם פרמטרים נוספים, כמו למשל האם התכשיט ניזוק, מי היצרן (אמן ידוע למול יצרן שמייצר בכמויות גדולות), אופן שיבוץ האבנים והיהלומים וכדומה. כשאתם קונים תכשיט, חשוב להסתכל על כל הנתונים וחותמות האיכות. אם אתם רוצים להעריך שווי של תכשיט שיש ברשותכם, מומלץ להתייעץ עם מכון גמולוגי, שיעשה בדיקה עבורכם.

Back top top