Skip to Content Contact Us

המדריך לניקוי תכשיטי זהב

צוות הבורסה לתכשיטים זמן קריאה: 5 דקות הבלוג שלנו, מידע מקצועי

תכשיטי זהב הם תכשיטים פופולריים מאוד, וכל מי שרוצה תכשיט איכותי בוחר בדרך כלל בזהב. אבל גם תכשיט זהב יוקרתי יכול להתלכלך או לאבד מהברק שלו, וצריך לדעת כיצד לנקות את הזהב בצורה הטובה ביותר ובתדירות הראויה כדי לשמור על תכשיטי וטבעות זהב לטווח הארוך. אז אם אתם שואלים את עצמכם איך מנקים זהב, הכתבה הבאה תתן לכם את כל הפרטים!

תכונות של זהב

לפני שנתחיל לענות על השאלה איך מנקים זהב, מומלץ להכיר את החומר הזה כדי להבין איך הוא "פועל". זהב טהור הוא זהב 24 קראט. תכשיטים מזהב טהור הם אמנם עשויים מזהב בלבד, אך זה לא תמיד יתרון; זהב הוא לא חומר חזק מספיק, ולכן אם מכופפים אותו הוא יתגמש בקלות, וכן הוא יכול להישרט בקלות. כל עוד התכשיט שלכם הוא מתחת ל-24 קראט, הוא מעורב עם מתכות אחרות – סגסוגת – כדי להגדיל את העמידות והקשיחות של הזהב. מצד שני, חשוב לדעת שכאשר התכשיט מעורב במתכות אחרות, הוא נוטה יותר להשחיר מחלודה, ולכן זקוק לניקיון תדיר יותר (זהב טהור 24 קראט לא מחליד). כמובן, תמיד חשוב לוודא שהזהב שקניתם הוא זהב אמיתי ולא חיקוי; רכשו רק ממקומות מוכרים, וכן חפשו את חותמת הזהב ל גבי התכשיט, המציגה את ערך הקראט של התכשיט.

 

אז איך מנקים זהב בתחזוקה שוטפת?

אם אתם עונדים את התכשיטים שלכם באופן שוטף, זה אומר שהם חשופים לשמנים של הגוף, לאבק, ללכלוך, לאיפור וכדומה, ולכן דורשים ניקוי קבוע. ישנם חומרים ייעודיים לניקוי של תכשיטי זהב, וכל החומרים האלו יכולים לעשות את העבודה ולשמור על הזהב שלכם. כמו כן, ניתן לנקות תכשיטים מזהב גם מחומרים שיש לכם בבית. עליכם לערבב סבון כלים במים חמימים, להוסיף כמה טיפות של אמוניה, ולנקות את התכשיטים באמצעות מברשת שיניים קטנטנה (המיועדת לתינוקות). אם אתם רציניים, אפשר להשרות את התכשיטים בתערובת מספר שעות, ורק לאחר מכן לנקות. בשלב הבא יש להשרות את התכשיט במים פושרים, לשטיפה. השלב האחרון הוא להניח את התכשיט על מגבת נקיה ולהמתין עד שיתייבש. חשוב לזכור שזהב הוא חומר רך, ולכן צריך להיות עדיניים מאוד בתהליך ההברשה והייבוש. בסופו של התהליך תקבלו תכשיט נקי ונוצץ, ממש כמו חדש!

 

איך מנקים זהב לפי צבע הזהב?

זהב מתחלק לשלושה סוגים – זהב צהוב, לבן וורוד, לפי סוג המתכת שעורבבה עם הזהב. כדאי לדעת שזהב צהוב נחשב לזהב היפואלרגני ודורש פחות תחזוקה משני הסוגים האחרים. זהב לבן הוא זהב שמעורב לרוב עם ניקל, והיתרון שלו הוא שהוא עמיד יותר לשריטות מאשר זהב צהוב קלאסי. הזהב הורוד מעורב עם נחושת, ויוצר גוונים מיוחדים לזהב. בגלל שהוא עשוי עם נחושת, הוא נחשב לעמיד ביותר, ולכן סיכויים גבוהים שהוא יחזיק זמן רב יותר (אך עדיין זקוק לניקוי ותחזוקה שוטפת).

 

תכשיט זהב המשלב יהלומים או אבני חן אחרים

איך מנקים זהב בתכשיט משובץ אבנים יקרות כמו אבני חן או יהלומים? אז בכל הנוגע ליהלומים, אין מה לדאוג וניתן לנקות באותה הדרך שכבר הצגנו. לעומת זאת, אם מדובר על אבני חן צבעוניות, יש לקחת בחשבון את סוג אבן החן. חלק מאבני החן הטבעיות דורשות טיפול אחר. לכן, במקרים כאלו מומלץ להתייעץ עם יהלומן מוסמך בחנות. אם אתם רק זקוקים לניקוי מהיר לפני אירוע מסוים ואין לכם זמן לניקוי מקצועי, ותרו על השימוש באמוניה ובמקום זאת טבלו את התכשיט במים עם סבון כלים – זה אמור להיות בסדר עבור רוב אבני החן!

איך מנקים זהב בצורה מקצועית

אם אתם רוצים ניקוי מקצועי, מקיף ועדין שמתאים בדיוק לסוג התכשיט שיש לכם, תמיד אפשר ללכת ליהלומן או לתכשיטן לניקוי מקצועי. מומלץ לעשות זאת פעם בשנה, כדי לשמור על תחזוקת הזהב לאורך זמן. איש מקצוע יודע בדיוק באיזה תהליך לנקות את התכשיט בהתאם לסוג הספציפי של הזהב, לרמת הטוהר, לאבני החן המשובצות וכדומה, וכן יבדוק את התכשיט ויראה שאין עליו נזקים אחרים.

תחזוקה שוטפת של זהב

ולבסוף, כדי לא להגיע למצב בו אתם צריכים לנקות את הזהב שלכם באופן תדיר מדי, חשוב לשמור על כמה דברים כשאתם עונדים תכשיטי זהב:

  • מומלץ להסיר את התכשיטים כשמתקלחים, כדי למנוע הצטברות של סבון וחומרי ניקוי אחרים בתוך הזהב.
  • אם אתם נכנסים לבריכה או לג'קוזי, חשוב גם כן להסיר את התכשיטים – הכלור עלול לגרום לחלודה, שאמנם איננה תקפה כאשר מדובר על זהב קראט 24 אך כן בכל אופציה אחרת. כמו כן, כלור, בחשיפה קבועה, יכול להחליש את מבנה הזהב ואף להוביל לשבירה שלו.
  • חומרי ניקוי חזקים וחומציים יכולים לפגוע בברק של הזהב ובגימור שלו. לכן, כשאתם מנקים את הבית, השתדלו לעטות כפפות או לחילופין להסיר את התכשיטים.
  • מומלץ לענוד את התכשיטים אחרי שאתם מסיימים להתארגן – אחרי תהליך האיפור, הבישום, הספריי לשיער והקרמים השונים. כל אלו יכולים לפגום בזהב. תמיד זכרו לענוד את התכשיטים ברגע האחרון לפני היציאה מהבית כדי להמעיט חשיפה לחומרים אלו.
  • תמיד זכרו שמדובר על חומר רך שנוטה להישרט ולהיפגם. זכרו זאת בעיקר כשאתם עונדים טבעות זהב או צמידים ושעונים; אם יש יום בו אתם עובדים עם הידיים או עוסקים בספורט עם הרבה מגע, מומלץ להסיר את התכשיטים.

 

שמרו על התכשיטים שלכם!

כל עוד תשמרו על התכשיטים שלכם בחיי היומיום, תנקו אותם באופן תדיר ותקחו אותם אחת לשנה לניקוי מקצועי, אתם תאריכו את חייהם באופן משמעותי וכן תשמרו עליהם בוהקים ונוצצים!

Back top top