Skip to Content Contact Us

כיצד ניתן לזהות יהלום מקורי או מזויף

צוות הבורסה לתכשיטים זמן קריאה: 5 דקות מידע מקצועי

יהלום הוא אולי החומר הכי חזק בטבע, אבל במבט ראשון ובעין לא מקצועית גם אבן אחרת – כמו זירקוניה או ספיר לבן – יכולה להראות לנו חזקה ונוצצת לא פחות. זו הסיבה שהרבה אנשים שלא מבינים היטב ביהלומים, כמו למשל גברים שמחפשים טבעות אירוסין, מעוניינים לדעת איך לזהות יהלום מקורי. 

 

כפי שנציג לכם מיד, יש כמה דרכים טובות להבין אם יהלומים של טבעות אירוסין הם מקוריים או מזויפים. על אף הדרכים הללו, חשוב לדעת שהבדיקה הכי טובה היא לקחת את היהלום לאיש מקצוע עם ניסיון וציוד, שידע להגיד לכם חד וחלק האם מדובר על יהלום מקורי!

 

מבחן הניצוץ

יהלום אמיתי הוא יהלום מנצנץ, ותוכלו לבדוק את הניצוץ שלו בקלות – פשוט החזיקו את היהלום מתחת למנורה רגילה והביטו כיצד האור משתקף מהיהלום. אם אתם רואים ניצוצות לבנים בהירים מסביב ליהלום או ניצוצות צבעוניים, סביר להניח שמדובר על יהלום אמיתי, שכן יהלום אמיתי משקף אור לבן בצורה מדהימה. אם תשוו בין יהלום רגיל לבין יהלום מזויף מול אור מנורה, תבחינו בהבדלים קיצוניים בניצוץ.

 

הביטו בטבעת עצמה

אם אתם מסתכלים על טבעות אירוסין, כדאי להסתכל בטבעת עצמה ולראות כיצד היהלום מוחזק. בגלל שיהלום זה דבר יקר מאוד, יהלום אמיתי יוחזק רק בטבעת איכותית העשויה זהב או פלטינה. בצידה הפנימי של הטבעת תוכלו לראות את איכות הזהב – 10K, 14K, 18K או פלטינה (PT). אם הטבעת לא עשויה זהב איכותי, הסיכויים שמדובר על יהלום מזויף הם גבוהים. על הדרך, אם תבחינו באותיות C.Z, דעו שזהו הסימון לאבן זירקוניה.

 

מבחן המים

מבחן פשוט שאפשר לקיים בבית הוא מבחן המים. במבחן הזה, עליכם לקחת כוס שתיה בגודל רגיל ולמלא אותה מים. הניחו בזהירות את היהלום בתוך הכוס. אם היהלום שוקע, זהו יהלום אמיתי. אם היהלום צף, זהו יהלום מזויף. הסיבה היא שיהלומים אמיתיים הם בעלי צפיפות גבוהה ולכן מיד שוקעים. 

 

תעודה גמולוגית

כל יהלום מקורי שקונים צריך להגיע עם תעודה גמולוגית. תעודה כזו קובעת את התכונות השונות של היהלום (הצבע, הניצוץ, הגודל). קיומה של תעודה גמולוגית מוכיחה כי היהלום הוא אמיתי, שכן ליהלום מזויף אין תעודה שכזו. כמובן, חשוב לוודא שהתעודה היא אותנטית ולא מזויפת בעצמה.

 

איש מקצוע

כאמור, בעוד יש כל מיני מבחנים קטנים שיכולים לקבוע האם היהלום בטבעות אירוסין או בכל תכשיט אחר הוא אמיתי, הדרך הכי טובה לדעת באמת היא להגיע לבחינה אצל איש מקצוע  המתמחה ביהלומים – גמולוג. הסיבה היא שהיום יש כל מיני יהלומים סינטטיים שיכולים לחקות בדיוק את התכונות של יהלום מקורי, ולכן גם הבדיקות הנ"ל לא בהכרח יעידו על טיב היהלום. 

איש מקצוע הוא בעל הידע הנכון והציוד המתאים כדי להביט ביהלום ולהבין את טיבו. גמולוג ישתמש בזכוכית מגדלת מיוחדת המיועדת ליהלומים ואבני חן וידע להבחין בין יהלום מקורי ליהלום מזויף.

Back top top