Skip to Content Contact Us

אספני מטבעות – המדריך הבא בשבילכם

צוות הבורסה לתכשיטים זמן קריאה: 5 דקות הבלוג שלנו

לאורך ההיסטוריה האנושית מטבעות זהב היו אמצעי התשלום המקובל אצל סוחרים וקונים. אמנם היום אנחנו מתנהלים באמצעות כסף קצת אחר, אך יוקרתם וערכם של מטבעות הזהב עדיין קיימים – ואף סביר כי עלו משמעותית מהערך שהוטבע עליהם בעבר!

לכן, למרות שמטבע הזהב הוא כבר לא כסף מזומן, הוא עדיין בעל יוקרה והדר, הוא יכול לשמש כתכשיט או כפריט אספנות היסטורי שערכו רק עולה ואף כאפיק השקעה. זו הסיבה שישנם לא מעט אספני מטבעות בעולם, שמחפשים אחר מטבעות זהב לאוסף שלהם. אם אתם חלק מאותם אספנים, או רוצים להיות, המדריך הבא יסביר לכם כל מה שצריך לדעת על מטבע הזהב ואיפה אפשר למצוא מטבעות זהב למכירה!

כלים לאספן המקצועי

אם אתם רוצים להיות אספנים מקצועיים, יש כמה דברים שאתם זקוקים להם מלבד המטבעות עצמם. בארגז הכלים שלכם צריך למצוא אלבום מטבעות, ספר מיוחד עם דפים ייחודיים ובעלי כיסים בהם ניתן לסדר את המטבעות בצורה מסודרת. אביזר נוסף הוא זכוכית מגדלת, בעזרתה תוכלו להבחין בפרטים הקטנים שמוטבעים על המטבעות, וכך לבחון את מצבם. אביזר שלישי שכדאי להצטייד בו הוא הכפפה – כך שלא תשאירו על המטבע טביעות אצבע ותמנעו מללכלך אותו!

מה קובע את ערך המטבע?

ישנם גורמים שונים הקובעים ערך של מטבע הזהב. הגורמים הראשיים הם נדירות המטבע, גילו, מצבו, וכן מספר המטבעות שהוטבעו במקור בסדרה זו. ישנם מטבעות שהם מבוקשים יותר שכן הם נדירים במיוחד, כמו מטבע הזהב הרומאי "אוראוס", וישנם מטבעות נפוצים יותר.

אחד הפרמטרים המשפיעים על ערך המטבע הוא "דירוג המטבע" המדבר על מידת השחיקה של המטבע. מטבעות לא שחוקים מקבלים דירוג גבוה יותר, ולכן ערכם גבוה יותר. חשוב לציין כי אם קיים מטבע נדיר מאוד אך שחוק מאוד ולכן בעל דירוג נמוך, ערכו הכספי עדיין יהיה גבוה במיוחד.  דירוג המטבע נקבע לפי "סולם שלדון". הוא מתחיל ב"בסיסי" (1 בסולם שלדון) – חתיכה ממטבע שניתן להבין כי פעם הייתה מטבע; עובר דרך "מעולה" (20-35 בסולם שלדון) – מטבע שניתן לראות עליו את כל פרטים העיקריים כשהם שלמים; ועד "מוכח" – מטבע שנטבע לאספנים, ולכן פני המטבע חלקים מאוד.

פרמטר נוסף הוא כמובן "דרגת הטוהר" של המטבע, כלומר כמה קראט הוא. המטבעות בדרך כלל עשויים זהב, אך משולבים בהם גם מתכות נוספות כדי להגביר את עמידותם. לכן, "דרגת הטוהר" מציינת את תכולת הזהב שנמצאת במטבע בפועל. זהב טהור לחלוטין שווה ל-24 קראט, בעוד מטבע שמכיל 87.5% זהב טהור נחשב למטבע של 21 קראט.

מטבע זהב להשקעה – הכירו את הבוליון

הבוליון הוא מטבע זהב שהונפק לשם השקעה. בוליון יכול להגיע בצורה של מטבעות או של מטילים, וערכו הכספי נקבע לפי משקלו ולפי מידת טוהר הזהב. משקלם של מטבעות הבוליון הוא אונקיה אחת, חצי אונקיה, רבע, עשירית או אחד חלקי עשרים אונקיה.

משקיעים שמעוניינים להשקיע בזהב רוצים זהב בצורתו הטהורה ביותר ובתצורה הסחירה שלו, ולכן מטבעות עתיקים פחות מעניינים אותם במקרה זה; ערכו של הבוליון נקבע אך ורק לפי הטוהר שלו, בעוד ערך מטבע זהב לאספנים נקבע בעיקר לפי נדירותו וערכו ההיסטורי.

מטבע זהב ישראלי – יש דבר כזה!

אמנם ישראל היא מדינה צעירה, אבל גם לה מגיע מטבע זהב משל עצמה. בשנת 2010 החברה הישראלית למדליות ולמטבעות החלה להנפיק מטבע בוליון בקוטר 32 מ"מ ובמשקל אונקיה. מדובר על מטבע אספנות עם ערך נקוב של 20 שקלים, ויש כיום כ-3600 יחידות ממנו. הזהב במטבע הוא 24 קראט, וערך המטבע נקבע מדי יום בהתאם למחיר הזהב בעולם. ישנם שלושה סוגי מטבעות בוליון ישראליות: מטבע עם תבליט של מגדל דוד, מטבע עם תבליט של הכותל המערבי ומטבע עם תבליט של מנורת הכנסת. על גב שלושת המטבעות אפשר למצוא צלמית של האריה השואג.

מטבעות זהב למכירה

אם אתם רוצים להתחיל את האוסף שלכם, תוכלו לרכוש מטבעות זהב מאפיקים שונים. דרך אחת היא דרך חנויות תכשיטים יוקרתיות המחזיקות אוספים מקוריים, כמו מטבעות KRUGERRAND מדרום אפריקה או מטבע GEORGIVS מהמטבעה המלכותית של לונדון. אם אתם מתעניינים בהשקעה במטבעות בוליון, תוכלו פשוט להיכנס לחשבון הבנק ולהשקיע בקרנות של זהב. אופציה שלישית היא להזמין מטבעות מהאינטרנט – זה אכן אפשרי, אך חשוב לוודא את אמינות האתר!

Back top top