Skip to Content Contact Us

מה ההבדל בין זהב צהוב ללבן?

צוות הבורסה לתכשיטים זמן קריאה: 5 דקות זהב

זהב הוא אחת המתכות היוקרתיות והאהובות ביותר ברחבי העולם, וכשזה מגיע לייצור תכשיטים – אין כמו זהב כדי ליצור את הפריט המושלם. בדרך כלל, תוכלו למצוא בחנויות התכשיטים שני סוגים של זהב – צהוב או לבן. תהיתם פעם מה ההבדל? ספויילר – בעיקר הצבע.

מאיפה מגיע צבעו של הזהב?

הזהב בצורתו הגולמית מאופיין בצבע הצהבהב הבוהק המוכר לכולנו. הבעיה היא שהוא שביר וקשה ביותר לעיבוד. לכן, כדי לייצר ממנו מוצרים שונים, בדרך כלל יוצרים ממנו סגסוגת עם מתכות נוספות. צבעו של הזהב נקבע על ידי המתכות הנוספות שהתווספו לו. זהב צהוב בדרך כלל מעורב עם מתכות כמו נחושת ואבץ, המאפשרות לו לשמור על צבעו הטבעי. זהב לבן, לעומת זאת, מעורב עם מתכות לבנות כמו פלדיום, ניקל וכסף. לעיתים קרובות, מצפים תכשיטי זהב לבן במתכת הנקראת רודיום, המקנה לו צבע כסוף מבריק וחלק. ללא ציפוי הרודיום, גם זהב לבן מכיל גוון מעט צהבהב. בנוסף, הרודיום מעניק לתכשיט עמידות נוספת. 

טוהר המתכת

המונח "קראט" מתייחס לכמות הזהב הגולמי שנמצאת במתכת, כלומר – לטוהר שלה. זהב טהור לחלוטין מסומן כ- K24. נדיר מאוד למצוא תכשיטי זהב 24 קראט, כיוון שהם כה שבירים ורכים. בדרך כלל, מרבית התכשיטים מיוצרים מזהב בטוהר 18 קראט (המכיל 74% זהב) או 14 קראט (המכיל כ-60% זהב). ככל שמידת הקראט גבוהה יותר, כך התכשיט יהיה פגיע יותר לשריטות ועקמומיות. ככל שזהב צהוב הוא טהור יותר, כך צבעו צהבהב ובוהק יותר, ודומה יותר לצבעה של המתכת המקורית. מבחינת טוהר המתכת, אין הבדל בין זהב צהוב לזהב לבן בעלי מידה זהה של קראט. 

עמידות ותחזוקה

העמידות של שני סוגי הזהב תלויה במידה רבה בתערובת המתכות המשמשות ליצירתם. בדרך כלל, זהב צהוב עמיד מעט פחות מזה הלבן, כיוון שהוא מורכב ממתכות מעט רכות יותר. בנוסף, ציפוי הרודיום המשמש לעיתים קרובות בייצור תכשיטי זהב לבן מגן על המתכת מפני שריטות וחבלות. ניתן כמובן לתקן פגמים בזהב צהוב בעזרת שיוף, אך זהו תהליך שגורם לאובדן של חלק מהמתכת היקרה. 

מן הצד השני, ציפוי הרודיום נוטה להישחק ולהתקלף, במיוחד כאשר מדובר בתכשיטים כמו טבעות וצמידים. לכן, תכשיטי זהב לבן דורשים טיפול תקופתי לשם חידוש ציפוי הרודיום, דבר הכרוך גם בעלויות נוספות. 

קלות העיבוד

זהב צהוב וזהב לבן קלים באותה מידה לעיבוד וחיתוך והם מתאימים לשיבוץ כל קראט של יהלום. 

אלרגיות

זהב היא מתכת אצילה, ולפיכך אלרגיה לזהב היא נדירה מאוד. לעומת זאת, אלרגיה לניקל היא נפוצה ביותר, וכאמור – זוהי מתכת המשמשת לעיתים קרובות לייצור זהב לבן. ציפוי הרודיום בדרך כלל מונע מהגוף לגעת ישירות בניקל, אך כאשר הוא נשחק עלול להיווצר התקף אלרגי. מסיבה זו, כיום בדרך כלל מייצרים תכשיטי זהב לבן ללא ניקל. עם זאת, אם אתם אלרגיים לניקל, כדאי כמובן לבדוק את הדבר מראש בעת קניית זהב לבן. 

אז מה עדיף?

אם כי ישנם יתרונות וחסרונות לכל אחד מסוגי הזהב, מדובר בהבדלים קלים ביותר. הבחירה באחד מהסוגים תלויה בעיקר בטעם ובסטייל האישי. באופן כללי, תכשיטי זהב צהוב נוטים להתאים יותר לאנשים בעלי עור כהה יותר, בעוד שתכשיטים עשויים זהב לבן מחמיאים יותר לבעלי עור בהיר. בנוסף, זהב צהוב נראה יוקרתי וחגיגי יותר, והוא מתאים היטב לאירועים וימים מיוחדים. זהב לבן נחשב לעדין יותר, והוא מתאים לשילוב עם לבוש יום יומי, בלי להשתלט על ההופעה. 

Back top top