Skip to Content Contact Us

כל מה שרצית לדעת על ייצור יהלומים

צוות הבורסה לתכשיטים זמן קריאה: 5 דקות הבלוג שלנו

כשחושבים על יהלומים, חושבים על אותה אבן נוצצת המשובצת בתכשיטים, והופכת כל תכשיט ליצירת אמנות. אבל לפני שהיהלום השתבץ בתכשיט, עבר עליו תהליך ארוך ומתיש, במהלכו הוא עבר מהפך של סינדרלה – מאבן חסרת ברק, ליהלום מלא ניצוץ. איך זה קורה? הנה כל מה שרציתם לדעתם על ייצור יהלומים, מהשלב שחופרים אותם מהאדמה ועד שהם מגיעים לאצבע!

שלב 1: כריית יהלומים

יהלומים היום נחלקים לשניים: יהלומים טבעיים שנמצאים באדמה ויהלומים המכונים יהלומי מעבדה שמיוצרים באופן מלאכותי. אנחנו נתמקד ביהלומים טבעיים, שניתן למצוא במקומות רבים מסביב לעולם, בדגש על קנדה, דרום אפריקה, רוסיה וברזיל, ובמיקומים כמו סלעים, ערוצי נהר, הרי געש לא פעילים או עמוק בחול. 

היהלומים עשויים פחמן שהתחמם בחום גבוה תחת לחץ רב, ונוצרים בעומק של 90 ק"מ מתחת לפני כדור הארץ. פעילויות וולקניות רבות שנים נושאות אותם למעלה, להתקרר בין הסלעים. לאחר שמחלצים אותם, הם נלקחים למפעלי עיבוד יהלומים. שם, מסירים את הלכלוך ואת האבנים מסביב ליהלומים כך שהמומחים יוכלו לבדוק את גודל ובהירות היהלום.

שלב 2: מיון היהלומים

לא כל יהלום שכורים מהאדמה הופך באמת לאותו יהלום נוצץ בתכשיטים. למעשה, רק 20% מהיהלומים זוכים לכבוד הזה, בעוד ה-80% הנותרים עוברים לשימוש תעשייתי. אלו שכן נכנסו לתוך ה-20% מתחילים את תהליך העיבוד – לפני שהיהלום מעובד, הוא נראה כמו חתיכת זכוכית בלי הרבה ברק או ניצוץ. לכן, עושים שימוש בשיטות עיבוד מתקדמות. אחרי שהיהלומים נוקו, הם ממוינים לפי משקל, צבע ובהירות, ולאחר מכן מומחים מחליטים כיצד יש לחתוך וללטש את היהלום כדי לקבל את המקסימום ממנו, וכדי לזכות לערך המרבי שלו.

 

שלב 3: עיבוד וחיתוך היהלום

לאחר שהיהלומים עברו מיון ומומחים קבעו את הדרך הנכונה ללטש את היהלום, מגיע שלב חיתוך היהלומים. יש כמה חיתוכים פופולריים ומקובלים בעולם כמו חיתוך נסיכה, חיתוך עגול, חיתוך כרית, חיתוך מרקיז וכדומה. מדובר על אומנות של ממש, הדורשת אנשי מקצוע, כלים מיוחדים, ידע וטכניקה, והחיתוך עצמו נעשה בחמישה שלבים: בשלב הראשון מתכננים את החיתוך, בשלב השני חותכים את היהלום למספר חלקים, בשלב השלישי והאינטנסיבי ביותר מעצבים את היהלום לפי החיתוך הספציפי, בשלב הרביעי מלטשים את היהלום כדי לקבל את הברק והניצוץ שלו, ובשלב האחרון מבצעים את הבדיקה הסופית וקובעים את ערכו, באמצעות משקפי הגדלה מיוחדים.

כיוון ויהלום הוא החומר הקשה ביותר שאנחנו מכירים, הדרך היחידה לחתוך יהלום היא עם יהלום אחר; היום, כשהטכנולוגיה תקדמה, ניתן להשתמש גם בלייזרים לגימור היהלום.

שלב 4: קביעת ערך היהלום

יהלומים מגיעים עם תעודות המציגות את ערכן. בשלב הבדיקה האחרון, היהלום מקבל "ציון" המבוסס על 4 נתונים: החיתוך, הגודל, הצלילות והצבע. התעודה שמתקבלת עם היהלום קובעת את ערכו, ולפיה הוא גם נמכר בחנויות היהלומים והתכשיטים

Back top top